PRISVINNER: E6-strekningen Frya-Otta fikk hedersutmerkelsen «Vakre vegers pris» i 2018. Nå blir det ny pris, bokstavelig talt, for brukerne også… Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

Øker bomsatsene for å dekke regningen:

Bommet fullstendig på bompengene i prestisjeprosjekt

Statens vegvesen bommet helt på bompengene i Gudbrandsdalen. Nå blir det trolig økte bompengetakster, fem år ekstra med bompenger, og bompenger også for elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Langt færre enn anslått bruker den nye motorveien på E6 fra Frya til Sjoa i Gudbrandsdalen.

Trafikken er 25 prosent lavere enn vegvesenet anslo.

I stedet kjører bilistene på gamle E6, hvor det også er bompengebetaling, men betydelig lavere takster, og trolig også på andre bomfrie lokalveier hvor det ikke er trafikktellinger.

Les også: Her stopper E6 i Gudbrandsdalen

Velger Østerdalen

Lokalbefolkningen vil ikke bruke veien.

– Nyveien er ikke effektiv nok. Kryssene er for avsidesliggende i forhold til boområder og arbeidsplasser, sier Fredrik Weikle til lokalavisa GD (krever innlogging).

Deler av gjennomfartstrafikken velger riksvei 3 i Østerdalen, hvor det foreløpig ikke er bompenger – inntil ny motorvei i Løten og Elverum åpner.

Les også: Her forsvinner bompengene før planen

Konsekvensen er betydelig inntektssvikt i Gudbrandsdalen. Ved årsskiftet hadde bompengeselskapet en gjeld på 3,2 millioner kroner, viser en evaluering fra vegvesenet.

Nå må takstene opp og betalingstiden forlenges.

Takstene må trolig økes med hele 20 prosent, og nedbetalingstiden må trolig forlenges fra 15 og opp til 20 år. Dermed vil ikke bompengeprosjektet være nedbetalt før på midten av 2030-tallet.

I tillegg må trolig også elbiler betale halv takst.

Les også: Rekordhøye renter på bompengelån

Vedtak gjenstår

Lokalpolitikerne har foreløpig ikke gjort de formelle vedtakene.

Men i realiteten har de ikke noe valg – uten takstøkninger og lenger innbetalingsperiode blir ikke veien nedbetalt innenfor maksimumstiden på 20 år.