
På disse 19 veiene forsvinner bommene før planen
På 19 bompengeprosjekter forsvinner bomstasjonene tidligere enn planlagt. På tre bompengeprosjekter blir bommene stående i flere år ekstra. Sjekk Motors store, ferske oversikt.
Motor har undersøkt når bompengeinnkrevingen stanser i de 51 bompengeanleggene i Norge hvor det var innkreving i januar 2018.
I 29 bompengeanlegg går innkrevingen som planlagt, og det er ingen endringer i nedbetalingstiden.
Blant disse er de store bypakkene i Bergen, Trondheim, Bodø og Oslo, samt på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.
Les også: I år betaler vi 13 milliarder i bompenger
For å unngå problemer i ettertid, anbefaler vi i NAF alltid å skrive en kontrakt ved kjøp og salg av bil. Med NAF kjøpekontrakt kan du signere digitalt med BankID eller laste ned PDFen.
Les om finansiering, kontrakt og overtakelse i NAFs guide til trygt bilkjøp.
«Verdens minste bomring»
Men i hele 19 bompengeprosjekter stanser innkrevingen tidligere enn planlagt.
Allerede 31. mars stenger det som kalles «verdens minste bomring» rundt Namsos. Bomringen stenger tre år før tiden etter at det for et par år siden ble satt i gang en «sluttspurt» med innkreving også på kveldene og i helgene, og ikke bare på dagtid.
Neste år stanser innkrevingen på Svinesund, hele fem år før tiden. Det skjer blant annet fordi bompengeprosjektet har hatt rekordlav rente på byggelånet.
Forkorter med elbilbetaling
I 2025, fem år før tiden, stanser bompengeinnkrevingen på Ryaforbindelsen i Tromsø. Men det kan også bli enda tidligere, dersom lokalpolitikerne bestemmer at også elbilene skal betale.
Avgjørelsen kommer i mars.
I Atlanterhavstunnelen er nedbetalingstiden forkortet delvis fordi elbilene nå må betale.
Jondalstunnelen på Vestlandet blir også nedbetalt flere år før tiden. Men det kunne vært enda tidligere – allerede i 2020 – dersom ikke politikerne i fjor vedtok å redusere takstene fremfor å ha kortere nedbetalingstid.
Les også: Men i år åpner det også nye bommer
Størst sprekk i Gudbrandsdalen
I tre bompengeprosjekter blir beregnet nedbetalingstid forlenget.
Størst er sprekken på E6 i Gudbrandsdalen, hvor Statens vegvesen har bommet helt i sine anslag. Det ligger an til at innkrevingstiden forlenges med hele fem år, og at takstene i tillegg skrus opp med 20 prosent.
På disse bompengeprosjektene forsvinner bomstasjonene trolig før tiden:
Veistrekning |
Planlagt nedbetalt |
Forventet nedbetalt |
Namdalsprosjektet, Namsos |
2022 |
2019 |
Listerpakken |
2021 |
2020 |
E6 Svinesund |
2025 |
2020 |
Fv 48 Årsnes ferjekai og Løfallstrand-Årsnes |
2025 |
2020 |
E6/E18 Østfoldpakka |
2021/ 2029/ 2031 |
2021 |
Fv 17, Tverlandet-Godøystraumen, Bodø |
2024 |
2022 |
Vossapakko |
2025 |
2022 |
Fv 255, Jørstad- Segelstad Bru, Lillehammer |
2024 |
2023 |
Atlanterhavstunnelen, Møre og Romsdal |
2027 |
2023 |
Fv 107 Jondalstunnelen |
2027 |
2023/ 2024 |
E136 Tresfjordbrua/ Vågstrandtunnelen, Møre og Romsdal |
2030 |
2024 |
E6 Øyer-Tretten, Gudbrandsdalen |
2027 |
2024/ 2025 |
E134 Stordalstunnelen, Hordaland |
2029 |
2025 |
Fv 858 Ryaforbindelsen, Tromsø |
2030 |
2025 |
E16 Fønhus-Bagn, Valdres |
2029 |
2025 |
Fv 47 T-forbindelsen, Haugalandet |
2028 |
2025 |
Rv 7 Sokna-Ørgenvika, Buskerud |
2029 |
2026 |
E6 Gardermoen-Kolomoen, Stange |
2030 |
2028 |
Kvammapakken, Hordaland |
2030 |
2029 |
På disse bompengeprosjektene blir bomstasjonene trolig stående lenger enn lovet:
Veistrekning |
Planlagt nedbetalt |
Forventet nedbetalt |
Fv 544 Halsnøysambandet |
2023 |
2025 |
Hardangerbrua |
2028 |
2030 |
E6 Frya-Sjoa, Gudbrandsdalen |
2031 |
2036 |
Kilder: Vegdirektoratet, samt lokalavisene Åndalsnes Avis, Hardanger Folkeblad, Moss Dagblad, Tidens Krav, Namdalsavisa, Romerikes Blad, Nordlys, Grannar, Avisa Nordland, Fædrelandsvennen, Hordaland og Hallingdølen.
Les også: Motors test av Audi e-tron
Leasing er enklere enn du tror og passer for mange. Les alt du må vite om privatleasing av bil.
