KRYSS I HAVET: Denne trafikkmaskinen skal – kanskje – bygges 200 meter under havoverflaten, nordvest for Stavanger. Prosjektet kan bli langt dyrere enn beregnet. Foto: Statens vegvesen

Nesten ingen vil bygge Rogfast:

Gigant-tunnel i fare

Rogfast er i fare fordi nesten ingen vil bygge den kompliserte tunnelen. NAF mener det er helt riktig å dra i bremsen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilistene skal etter planen betale formidable 17 milliarder kroner i bompenger for Rogfast, den undersjøiske tunnelen som skal bygges mellom Stavanger og Haugesund.

17 milliarder er flere milliarder kroner mer enn det norske bilister i år betaler i bompenger – i alle landets bompengeprosjekter.

Og det kan bli enda mer enn 17 milliarder, rett og slett fordi veldig få vil bygge det enorme prosjektet.

Les også: Ingeniørkunst på sitt ypperste

27 kilometer

Forrige uke kom meldingen om at Statens Vegvesen avlyser konkurransen om en delkontrakt, den såkalte Kvitsøy-kontrakten, fordi det er bare én kvalifisert tilbyder.

Tilbyderen vil dessuten ha én milliard kroner mer for å bygge enn anslaget til Statens Vegvesen.

Byggeprosjektet innebærer store tekniske utfordringer. Hele den undersjøiske tunnelen i Rogfast-prosjektet skal bli på rekordlange 27 kilometer – og vil når den står ferdig bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Den vil med solid margin slå Ryfylketunnelen i Ryfast-prosjektet litt lenger sør på vestlandskysten, som åpner ved årsskiftet.

Les også: Her kan det bli gratis å kjøre

– Helt riktig

Siden Statens Vegvesen ikke er sikre på om prosjektet kan gjennomføres innenfor de økonomiske rammene man har satt, må Samferdselsdepartementet nå ta stilling til utbyggingen.

Det synes NAF er bra.

– Det er helt riktig å sette prosjektet på vent når det blir en slik kostnadssprekk. Politikerne har bestemt at bilistene skal betale deler av Rogfast. Da kan ikke NAF akseptere en sprekk på én milliard kroner, sier politisk rådgiver Line Lillebø Osfoss i NAF.

– Kostnadsgalopp

Myndighetene planlegger ferjefri E39 fra Sørlandet til Trøndelag – langs hele vestlandskysten. NAF vil ikke spekulere i fremtiden til delprosjektet Rogfast og hele E39-prosjektet.

- Men samferdselsministeren sier at alle prosjekter skal gjennomgås opp mot ny Nasjonal Transportplan for å få mer igjen for pengene. Det er vi positive til. Vi har over mange år sett en kostnadsgalopp i veibygging, sier Lillebø Osfoss.

Les også: Friske løfter fra Nye Veier-sjefen

– Mer bompenger

Samferdselsdepartementet lover at Rogfast skal realiseres.

– Vi må bare se hvordan vi skal få det til, sier statssekretær Tommy Skjervold (Frp) til Haugesunds Avis.

Men seniorforsker Morten Welde ved fakultet for ingeniørvitenskap på NTNU mener risikoen for både en lengre utsettelse av Rogfast og en høyere bompengeregning er stor.

– Det er nærliggende å tro at Rogfast kan bli forsinket og at det kan bli mer å betale i bompenger. Rogfast-problemene kan også gå ut over andre veiprosjekter.

Les også: Dale lover ikke lenger lavere bompenger

– Uheldig

Welde har gransket kontrakter ved veibygging og jobber med NTNUs forskningsprogram Concept. Han forteller at det er veldig sjelden det bare leveres ett anbud på et byggeprosjekt.

– Konkurransen mellom entreprenørene i veisektoren har vært rimelig bra, med i gjennomsnitt fire-fem tilbud på prosjektene. Det er veldig sjelden det bare kommer ett tilbud.

– Er det uheldig?

– Ja, spesielt på så kostbare prosjekter som Rogfast.

Mange entreprenører har nå mer enn nok å gjøre, forteller han.

– Det gir generelt høyere priser og større risiko for kostnadsoverskridelser.

Les også: Her sniker Oslo-bilistene