Nye VW Passat lanseres i januar:
Holder «Norgesfavoritten» hemmelig
Verken utseende eller nøkkeldata rundt utslipp har nådd offentligheten bare uker før VW lanserer sin nye Passat.
Til tross for sommerens produksjonstans av salgssuksessene Passat GTE (og Golf GTE), i påvente av nye ladbare drivlinjer som skal innfri strengere forbruks- og utslippskrav, snakker vi om bilen som var landets fjerde mest solgte ladbare hybrid ved starten av desember.
VW bestemte at de ikke skulle ta imot flere fabrikkbestillinger fra juli, men bare tømme lagrene av den ladbare stasjonsvognen.
Godt illustrert av følgende tall:
Passat GTE var Norges mest solgte ladbare hybrid så sent som i august, men bare på en 8. plass over nybilregistreringene i november.
Les også: Her er alle Motors biltester
En av årets beste
Motor likte den utgående modellen så godt at vi hadde den blant de ti finalistene til «Årets beste bilkjøp» i 2018.
Og vi venter spent på det som blir en av årets viktigste bilnyheter for oss nordmenn.
Selve karosseriformen blir den samme. Dette er tross alt en oppgradering av modellen som kom på markedet i 2015, ikke en splitter ny bil.
Ryktene vil ha det til at fronten blir veldig lik luksusmodellen Arteon. Men de utvendige endringene blir nok ganske nøkterne, i kjent VW-stil.
Les også: Vår test av VW Passat GTE
Gjerrige på fakta
VW opplyser at bilen får ny lysteknikk, bedre infotainment og oppgraderte førerassistansesystemer, men er gjerrige på fakta om drivlinjen vi nordmenn er opptatt av: Den ladbare hybriden – som kom svært gunstig ut avgiftsmessig. Ny batteriteknologi vil trolig gi en rekkevidde på rundt 70 km. på ren elektrisitet.
Selv i vårt batteritappende klima vil dette gi praktisk rekkevidde på strøm som vil dekke det meste av hverdagskjøringen, forutsatt at man er flink til å lade.
Det er også grunn til å tro at VW utvider modelltilbudet av ladbare hybrider. Inntil nå har det kun vært én ladbar stasjonsvogn av modellen som er produsert i mer enn 29 millioner eksemplarer.