Nå kommer 8. generasjon av legenden:
Dette blir nytt på nye Golf
Med åttende generasjon Golf tar vi farvel med både folkefavoritten e-Golf og dieselmotorene. Innvendig blir det store endringer. Utvendig blir det meste som før – altså umiskjennelig Golf.
DETTE ER SAKEN: VW Golf ble lansert i 1974. 45 år senere er det klart for åttende generasjon av bilen som er solgt i 35 millioner eksemplarer.
Den største endringen i den moderne Golf-historien har allerede vært kjent en stund for oss nordmenn: Norgesfavoritten e-Golf fases ut til fordel for den nylig lanserte helelektriske ID.3.
Men den kommende pensjonisten holder klampen i bånn til det siste.
Ved utgangen av august var faktisk e-Golf Norges nest mest kjøpte bil.
Og klarer du deg med rundt 20 mils rekkevidde, så er det en særdeles prisgunstig bil som snart forlater produksjonsbåndene.
Men ikke riktig ennå.
– e-Golf produseres frem til sommeren 2020, så vi har mange biler tilgjengelig både i år og første halvår neste år, bekrefter Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller.
Les også: Her er Volkswagens elektriske kvantesprang
Evolusjon, ikke revolusjon
Det har versert noen rykter om at nye Golf blir en skikkelig «eye catcher».
Men bildene som Volkswagen selv har publisert av en lettere psykedelisk tilslørt versjon, viser et karosseri med klare forbindelseslinjer til de sju foregående generasjonene.
Mindre offisielle, men også mindre maskerte, spionbilder tatt under testing, underbygger det vi forbinder med en mer eller mindre ny Golf:
Evolusjon, ikke revolusjon.
Blant annet er den karakteristiske c-stolpen med den lille knekken på bakre sidevindu, slik vi husker den allerede fra originalen i 1974.
Og slik skal det selvsagt være.
Vi snakker om verdens tredje mest solgte bil, og trolig den mest ikoniske. I hvert fall for oss nordmenn. Verken japanske Toyota Corolla eller amerikanske Ford F-serie har den samme posisjonen.
Les også: «Nye ID.3 kommer for sent til å bli en ny Golf»
Ørlite lenger
Heller ikke størrelsesmessig skjer det store endringer, selv om bilen blir ørlite lenger. Det er primært på grunn av et større overheng foran som skal ha plass til mye av den kommende autonome teknologien.
Grunnlaget er fortsatt den velkjente MQB-plattformen. Men lettere materialer og mer effektiv plassutnyttelse skal gi noen ekstra millimetere her og der og en vektreduksjon på rundt 70 kilo. Lastekapasiteten blir større og luftmotstanden mindre.
Innenfor skallet har det skjedd langt mer.
Det kommer nye drivlinjer, et nytt infotainmentssystem, en ny digital cockpit og nye førerhjelpsystemer. Spionbilder av prototyper viser et instrumentpanel med en annen fasong der infotainmentskjermen (8 eller 10 tom) er løftet høyere og luftdysene er lagt i en tynnere tarm lenger ned.
Forhåpentligvis er også kvalitetsfølelsen i materialene løftet et hakk. Flere produsenter har passert Volkswagen på dette feltet de siste årene.
Les også: VW har neste ID-modell i boks
Ikke på dieselprogrammet
Motortilbudet blir i stor grad preget av mildhybrider, som senker forbruk og utslipp noen prosent, men som verken koster vekt eller bagasjeplass. Denne teknologien kommer i både diesel- og bensinmotorene.
Bensinmotorene starter med en tresylindret 1,0 liter med 90 hester, deretter 1,5 liter med 130 og 150 hester.
Den velkjente ladehybriden GTE kommer med drivlinjen vi kjenner fra storebror Passat GTE, altså med 218 hester og nærmere 60 kilometers reell rekkevidde.
Effekten på de nye dieselmotorene blir trolig fra rundt 115 til rundt 150 hester. Her har naturligvis VW jobbet mye med vektreduksjon og effektivitet for å senke utslippet.
Men diesel har ikke stått på Golf-programmet her i Norge den siste tiden, og blir heller ikke aktuelt å ta inn.
Som før vil den velkjente dobbeltkløtsjautomaten være et naturlig valg for de fleste, og noen modeller får også firehjulsdrift.
Les også: Slutt på bensin og diesel fra Mercedes?
Stort hull å fylle
Nye Golf kommer naturligvis også i GTI og R-versjon. Men disse modellene ligger ytterligere et snaut år etter lanseringen av grunnmodellen nå i oktober.
I utgangspunktet er alle bensinmotorene med mildhybrid, den ladbare hybriden, GTI og R-modellen aktuelle for det norske markedet, melder Volkswagen-importøren.
De forventer at nye Golf opprettholder posisjonen blant de fossile bilene i sitt segment. Av 7251 solgte Golf hittil i år, er 6482 av dem heleelektriske, altså en e-Golf. Resten er fordelt på bensin, ladbar hybrid og noen få diesel. Av rene konkurrenter blant de fossile bilene, selger både Skoda Octavia og Ford Focus bedre for tiden.
Men det er grunn til å tro at den nye modellen vil gi Golf et lite løft på salgsstatistikken, selv om den mest populære drivlinjen er borte.
Som tallene veldig klart viser: Nykommeren ID.3 har unektelig et stort hull å tette på det norske markedet når e-Golfen forsvinner.
Prismessig vil nye Golf legge seg på samme nivå som dagens modell, utstyrskorrigert mot konkurrentene.