SVANESANG? Dagene kan være talte for Volvos majestetiske V90-modell, her i 2017-utgave. Foto: Volvo Car

Intern debatt i Volvo:

«Vurderer å skrote Norges-favoritten»

Volvo har interne diskusjoner om å avslutte produksjonen av Norgesfavoritten V90. Det skriver den svenske utgaven av Auto Motor Sport.

Publisert Sist oppdatert

AMS-redaktør Alrik Söderlind regnes som en de best orienterte journalistene om Volvo-konsernets gjøren og laden, og han skriver nå at det pågår en diskusjon i selskapet om det er klokt å starte arbeidet med en ny generasjon V90 – som eventuelt skal på veien senest i 2023.

V90 har vært en svært populær modell i Norge, men også hos oss er trenden som for Volvo internasjonalt:

SUV’ene står stadig sterkere.

I følge Auto Motor Sport vil trolig tre av fire nye Volvo’er være SUV’er i XC-serien i 2020, tall som trolig bare vil forsterke seg når XC40 snart kommer i helelektrisk versjon.

Les også: Bekrefter elektrisk XC40-lansering

God mottakelse

Volvo skal etter planen bygge mer enn 200.000 eksemplarer av XC40 i 2020, mens det i år bare lages 30.000 V90-biler.

Selskapet kom med sin noe mindre V60 i ny versjon i fjor, en modell som fikk ekstremt god mottakelse. Den selger nesten dobbelt så mye som storebror V90.

S-modellene, som selges nesten utelukkende i de amerikanske og asiatiske markedene, skal ikke være i fare for å stanses.

Les også: V90 i test – et lite stykke Norge

Dilemma

Auto Motor Sport refererer følgende dilemma:

Produksjonen går for fullt ved alle Volvos fabrikker. SUV’ene er dyrere å produsere, men ligger høyere i pris og har bedre inntjening enn stasjonsvognene. I tillegg vil utviklingen av en ny V90-generasjon ha en høy kostnad i seg selv.

På toppen av dette kommer EUs utslippskrav med full kraft fra 2021.

Dieselmodellene av dagens V90 (som utgjør omlag 40 prosent av det norske salget) har CO2-utslipp mellom 147 og 169 g/km. 

EU truer med ekstreme bøter til alle produsenter for flåteutslipp over 95 gram.