FÅR EN STOREBROR: XC90 er kanskje røslig nok, men Volvo planlegger en enda større SUV-variant. Foto: Volvo Car

Tiden inne for XC100?

Volvo med planer for monster-SUV

Ryktene om en tre-sifret XC-modell har gått helt siden den første XC90-modellen rullet ut fra Volvo-fabrikken i Torslanda i 2002. Nå synes prosjekt XC100 å ha fått nytt liv.

Publisert Sist oppdatert

Det vil si:

Internt i Volvo heter det «prosjekt 616» – 6 for største biltype, 1 for første generasjon og 6 for SUV/crossover.

Magasinet Teknikens Värld skriver at V616 er planlagt presentert i 2022-23, da som modell XC100.

Bilen er i utgangspunktet tenkt for det kinesiske og nordamerikanske markedet, om den også blir tilgjengelig i Europa gjenstår å se.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

Volvo XXL

Det vil bli en bil i størrelse XXL, hvis vi skal stole på målene Teknikens Värld antyder.

Akselavstand: 3,1 meter (XC90 måler 2,98).

Lengde: 5,2 meter (XC90 er 4,95).

Høyde: 1,8 meter (XC90 er 1,77).

Bredde: 2 meter (XC er 1,92, uten speilene).

I dag er Volvos flåte av 60- og 90-modeller bygget på den såkalte SPA-plattformen.

For de aller største bilene skal neste generasjon bygges på SPA2, tilrettelagt for elektrifisering i ulik grad – eventuelt som toppmodellen «T12 Multi Engine», med to-liters bensinmotorer og tre elektriske motorer som samlet byr på godt og vel 600 hester.

Les også: Slik tenker Volvo om fremtiden

FREMTIDEN: Volvos konseptbil 360c.

Mer futuristisk

Det er gode grunner til å tro at Volvo holder seg noenlunde på det samme designsporet de har vært på de siste årene. Men Teknikens Värld ber oss vente noe av det Volvo viste fram med konseptbilen 360c i fjor.

Det er en doning som likner mer på en rullende lounge enn en bil, slik vi kjenner det. Og hvor det ikke er noe ratt. Og derfor ikke behøves en sjåfør…

Så langt går de ikke med XC100, men det er ikke noe vågalt tips å tro at selvkjøringsteknologien vil være ytterligere oppgradert fra dagens modeller.