SOVING, JOBBING, UNDERHOLDNING, SOSIALT: Volvos konseptbil 360c gir utallige muligheter for autonom transport. Volvo ønsker at konseptet skal bidra til samtaler og refleksjoner rundt framtidens transportbehov.

360c definerer Volvos framtid:

Bil for fly? Her er løsningen

Med konseptet 360c viser Volvo hva de tenker om framtiden: En helelektrisk førerløs kupé som gjør innenlandsetappene både kjappere og mer komfortable enn med fly.

Publisert Sist oppdatert

Volvo kaller det en bil. Men som du ser av bildene, dét er vel et definisjonsspørsmål. 360c trenger verken ratt eller sjåfør eller passasjerer i klassiske konfigurasjoner.

Designfriheten blir med andre ord en helt annen.

Les også: Her er noen biler som kommer før 360c

Volvo vil at du skal forestille deg en verden der bilen har utviklet seg i racerfart, mens flytrafikken har stått mer eller mindre på bakken.

Altså:

Flyplassene har fortsatt sikkerhetskontroller, billettkøer og forsinkelser – og flyene er trange og forurensende på alle vis.

Les også: Volvos prisvinner sjarmerer – og bråker

Komfortabel lounge

En Volvo 360c er en komfortabel rullende lounge som henter deg hjemme og bringer deg dit du skal. For eksempel fra Oslo til Bergen. Førerløst, trygt, oppkoblet – og naturligvis utslippsfritt.

Studier fra USA viser at innenlandsreiser på rundt 30 mil er mer tidkrevende med fly enn med bil allerede i dag.

Med 360c ser Volvo for seg fire bruksområder: Sovemiljø, kontor, dagligstue og underholdningsrom.

Konseptet presenterer også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter.

Les også: Tror hver femte Volvo-kunde abonnerer i 2022

Bred samtale

Volvo ønsker først og fremst at konseptet skal være et steg mot en bred samtale om den selvkjørende bilteknologiens potensial.

– Da brødrene Wright for første gang fikk luft under vingene i 1903, hadde de ingen anelse om hvordan moderne flyreiser ville se ut. Vi vet ikke hvordan fremtiden for autonom kjøring ser ut, men vi vet at teknologien vil ha en enorm påvirkning på hvordan vi reiser, hvordan vi utformer byene våre og hvordan vi bruker infrastruktur, sier Mårten Levenstam, visepresident i Volvo med ansvar for produktstrategi og eierskap.