VW T-Roc unntaket blant SUV-ene:
Kapper taket av SUV-bestselger
Hvis du trodde en SUV først og fremst var skapt for røffe vinterdager: Nå har Volkswagen kappet taket av sin lille bestselger.
Bildene av den produksjonsklare cabrioleten kommer som et friskt pust fra overraskende retning – selv om spesielt interesserte har fulgt både planene og prototypene flere år tilbake i tid.
Likevel har denne type konstruksjoner stort sett vært fargerike publikumsfrierier fra små bilbyggere på store bilutstillinger.
Men nå er det altså en av de mektigste masseprodusentene i verden som står bak.
Les også: Dette koster de forskjellige SUV’ene pr kilometer
Veltebøyler på et blunk
Volkswagen har en ærefull cabriolet-historie. Både bobla og ulike Golf-årganger har fått taket fjernet, i tillegg til litt særere modeller som Beetle og Karmann Ghia.
Med T-Roc cabriolet tar VW bokstavelig talt taket i et segment og åpner det opp. Verdenspremieren er allerede 12. september, på den store bilutstillingen i Frankfurt.
De første bilene blir levert til våren.
Som ikonene Bobla og Golf får T-Roc mykt tak. Det kan åpnes og lukkes på ni sekunder, også i hastigheter opp til 30 km/t. Veltebøyler som aktiveres på et hundredels sekund og en rekke forsterkninger i karosseriet skal opprettholde det høye sikkerhetsnivået.
Les også: Her er alle Motors SUV-tester
Ikke til Norge
Kundene kan velge to ulike utstyrslinjer: Style og R-Line.
Den første mer klassisk og individuell, den andre mer sporty.
De foreløpige motortilbudene kjenner vi fra dagens VW-modeller: En 3-sylindret 1,0-liter med 115 hestekrefter eller en 4-sylindret 1,5-liter med 150 hk. Den siste kan også leveres med en sjutrinns automat.
Firehjulsdrift er ikke noe tema. Den blir neppe heller særlig synlig på våre breddegrader. Volkswagen Norge opplyser til Motor at det ikke er planer om import av modellen hit til landet.