Sju nye biler krasjtestet av Euro NCAP:
e-tron overlevde dødsstøtet
Audis elektriske prestisje-SUV takler et voldsomt sammenstøt på nivå med erkerivalen Jaguar I-Pace og langt mindre Nissan Leaf. Men det er en av de minste modellene fra Volkswagen-konsernet som imponerer mest i den ferske krasjtesten.
Det uavhengige europeiske krasjinstituttet Euro NCAP har offentliggjort sine siste tester.
Sju biler har blitt smadret og analysert:
Mazda 3, Lexus UX, Renault Clio, Toyota Corolla, Toyota RAV4, samt lille Volkswagen T-Cross og nevnte e-tron.
Alle syv bilene oppnår maksimale fem stjerner, og med nærmest marginale forskjeller i de ulike kategoriene voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og aktive sikkerhetsfunksjoner.
Les også: Har krasjet over 1800 biler for å redde liv
Mazda 3 sikrest for voksne
Men høyest totalscore får faktisk minstemann i denne septetten: Volkswagen T-Cross. Sammenlikner vi direkte med e-tron, så har T-Cross poengrekken 97-86-81-80 i de ulike kategoriene, mens e-tron har 91-85-71-76.
Andre nyanser å merke seg:
e-tron er den tredje elbilen som testes etter nye prosedyrer, og legger seg på nivå med elbilene som ble testet i 2018: Jaguar I-Pace, med 91-81-73-81 og Nissan Leaf, med 93-86-71-71. I neste runde skal blant annet Tesla Model 3 møte den fryktede veggen.
Voksenbeskyttelsen er best i Mazda 3 (98). Barnebeskyttelsen er best i Renault Clio (89). Lexus UX er snillest mot fotgjengerne (82). Mens T-Cross igjen imponerer med de beste aktive sikkerhetsfunksjonene (80).
Den lille VW-SUV-en kommer for øvrig til Norge med mange aktive sikkerhetssystemer som standard, blant annet fotgjengergjenkjenning, filassistent, nødbremsassistent, blindsonevarsel og adaptiv fartsholder.
Les også: «Elbiler er mindre sikre enn bensin- og dieselbiler»
Utfordres av markedet
Michiel van Ratingen, generalsekretær for Euro NCAP, sier dette om de siste testene:
– Det er oppmuntrende å se at alle produsentene gjorde det bra, uansett hvilken klasse bilen tilhørt og uavhengig av drivaggregat. Nye biler på markedet fortsetter å tilby mer avansert teknologi som standard, systemer som ikke engang ble vurdert for noen år siden.
– Bilprodusentene må innfri forbrukernes forventninger, men innføringen av bedre sikkerhetssystemer utfordres ofte av markedsforholdene. Til tross for dette, ser vi at den nyeste sikkerhetsteknologien blir standard på mange av Europas bestselgende familiebiler.