ENDELIG KLAR: Det spisser seg til blant ladehybridene når Volvo nå ruller ut sin kraftplugg XC40 – med ledning. Foto: Rasmus Punell, Volvo Cars

Prøvekjørt: Volvo XC40 (ladehybrid)

Titt-titt, her er Volvo’en du venter på!

Her er modellen mange Volvo-fans har ventet på: XC40 T5 Twin Engine er deres første framhjulsdrevne ladehybrid. Den kommer med norsk prislapp på 479.900 kroner. Men har den rett og slett fått for mye kraft?

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Volvo XC40 kom med et brak for halvannet år siden, og ble kåret til Årets Bil i Europa. Siden har det drøyet med elektrifiseringen. Nå begynner ting å skje.

Scenen kunne ikke vært så mye vakrere. Blomster som ormehode og valmue nikker velkommen i veikanten. Fra kalksteinsklippene kan man se de små SUV’ene rase avgårde langs veiene på nordøstre Gotland.

Lakken er knapt tørr på de seks eksemplarene av XC40 T5 Twin Engine som er fraktet med trailer og båt rett fra Volvo-fabrikken i belgiske Gent til øya i Østersjøen.

Vi har fått prøvekjøre aller første elektrifiserte utgave av Volvos minste – og prisvinnende – SUV.

Volvo Car Norway forventer at den mestselgende modellen her i landet vil ha elektrisk rekkevidde på rundt 45 km. Foreløpige WLTP-tall anslår el-rekkevidde på 42-46 km, noe avhengig av vekt og utstyr.

Les også: Se elbilen som leder suverent i ladekøen

Umerkelig skifte

Denne XC40-modellen har naturlig nok veldig mye til felles med de ikke-elektrifiserte utgavene som er testet tidligere (her kan du lese vår test av bensinmodellen testet i 2018).

Bilene som kom til testdebut på Gotland, er ladehybrider med bensinmotor og forhjulstrekk.

Hybridteknologien fungerer bra. Det er umerkelig skifte mellom elektrisitet og forbrenningsmotor.

Bilen oppleves mindre bråkete enn tidligere. Men det kan skyldes at prøvekjøringen måtte skje uten test på motorvei og på veier med fartsgrense på 80 km/t.

En erfaring som gir en viss bekymring er at vi hele tiden hører en høyfrekvent pipelyd fra den elektriske motoren. Toneleiet følger kraften vi bruker for å trykke ned gasspedalen, men diskantlyden blir værende også etter at man har sluppet pedalen – som en svak tinnitusfølelse i bakgrunnen.

Les også: Hei, Alexa, hvor mange SUV’er kan man få solgt?

Bensinhjelp i nøden

Vi veksler til kjøremodus «Pure». Her er det el-driften som hersker, med mindre du trykker ned gassen for hardt, for da griper bensinmotoren inn.

Volvo hevder at dette er et sikkerhetstiltak: Siden den elektriske motoren bare har 82 hester, kan den bli utilstrekkelig ved forbikjøringer og man har derfor valgt å programmere inn litt ekstra hjelp.

Hvis du ikke er for brå, men smyger gasspedalen ned forsiktig, er det mulig å kjøre i 120 km/t på elektrisk kraft.

I sommervær kan både motor og luftanlegg gå på elektrisitet, men vintermånedene blir en utfordring for den som vil kjøre utslippsfritt.

Bilene er utstyrt med bensindrevet brenselsvarmer og det finnes også et elektrisk såkalt PTC-element, en elektrisk varmepumpe som hjelper til med å forhåndsvarme bilen. Men så fort temperaturen faller under null grader blir den for svak, og da må kupéoppvarmningen skje med hjelp av bensinmotoren.

Les også: Denne lanseringen slår alle rekorder

Julegave?

Den som bestiller bilen hos svenske forhandlere nå kan vente produksjonsstart i november og levering rundt nyttår.

Volvo Car Norway opplyser til Motor at de første bilene kommer til Norge i desember, men hovedandelen av leveransene skjer rett over nyttår og utover våren.

For utstyrsnivå Momentum blir prisen 479.900 kroner, inkludert frakt/levering i Oslo, mens R-design og Inscription får pris på 519.900 kroner.

Spørsmålet er om ikke Volvo sikter for høyt for det svenske markedet med 262 hester og en pris nær en halv million? I Norge kan den passe bedre, selv om den vil møte konkurranse på rekkevidde.

Volvo har forlengst begynt å ta bestillinger på modellen.

– Vi har solgt veldig bra med biler, uten at jeg kan oppgi eksakt salgstall, sier PR- og kommunikasjonsmanager Erik Trosby i Volvo Car Norway til Motor.

Lille XC40 er pigg, men mange svenske kunder ville sikkert prioritert lavere pris på bekostning av litt mindre kraft.

En T4 ladehybrid finnes i Volvos planer, sikkert til en rimeligere penge og med mindre effekt – men Volvo kan idag ikke si når den dukker opp.

Les også: Tror hver femte Volvo-kunde vil abonnere i 2022

Noen fakta til slutt:

Bilens mål: 442 cm lengde/186 cm bredde/165 cm høyde

Bagasjeromsvolum: 460 liter.

Vekt: 1871 kg.

Maks hengervekt: 1800 kg.

Motorer: 3-sylindret bensinturbo volum 1477 cm3, maks effekt 180 hk, maks dreiemoment 265 Nm ved 1500-3000 omdreininger. Elmotoren har maks effekt 82 hk, maks dreiemoment 160 Nm. Maks systemeffekt 262 hk.

Kraftoverføring: Forhjulsdrift, sjutrinns automat med dobbeltkløtsj.

Batteri: 10,7 kWt lithium-ion, ladetid ikke oppgitt.

Toppfart: 205 km/t. 0-100 km/t på 7,3 sek.

Oppgitt elektrisk rekkevidde: 42-46 km (foreløpige tall).

Oppgitt forbruk: 0,2 l/mil. CO2-utslipp: 46 g/km.

PS: Prøvekjøringen er gjennomført av vår svenske samarbeidspartner Vi Bilägare.