BARE VANN, TAKK: Toyota Mirai går på hydrogen, med vann som eneste utslipp.

Prøvekjørt: Toyota Mirai

Er dette fremtiden?

Toyota Mirai er én av de to hydrogendrevne bilmodellene som finnes på markedet. «Mirai» er japansk for «fremtid». Men spørsmålet om denne bilen vil matche batterielektriske konkurrenter handler ikke så mye om bilen selv, som det handler om infrastruktur.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Mirai er første generasjon av Toyotas første hydrogenbil, lansert i 2014, og foreløpig en modell med svært begrenset salg. I skrivende øyeblikk er det registrert 46 slike biler i Norge, på global basis er det solgte drøyt 5000 Mirai.

Toyotas ambisjon er et årlig salg på 30 000 biler fra 2020, og selskapet har nettopp lansert planene for to nye fabrikkanlegg som skal gjøre den eskaleringen mulig. Neste generasjon Mirai skal bygges ved disse anleggene.

Dét produksjonsløftet vil trolig være relativt problemfritt.

Større spenning er knyttet til infrastruktur og fyllestasjoner.

I øyeblikket finnes det åtte fylleanlegg i Norge og ytterligere seks er under planlegging. I andre «tidlige» hydrogenland som Nederland, Tyskland og Japan er de også et godt stykke unna en infrastruktur som gjør hydrogen til en reell batteriutfordrer. Men om fem år?

Les også: «Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil»

Bilen i seg selv er lett å like, men det er første generasjon på godt og vondt.

Det er mye ved Mirai som ikke får plass i samme setning som «bestselger» i norsk sammenheng.

Sedan, for eksempel. Og null hengerfeste.

Den har kun fire sitteplasser (med konsollboks mellom de to baksetene) og et bagasjerom (361 liter) som bare rommer de aller minste ferieplanene. Baksetene kan ikke legges ned.

Men det er også et par ting som matcher perfekt med norske bilkjøperes viktigste krav.

Nullutslipp, for eksempel. Og god rekkevidde (drøyt 450 km på full tank).

Legg til at den responderer godt, og er stillegående som en hvilken som helst annen elbil.

Du sitter godt, om enn lavt. Førermiljøet er oversiktlig, med klare likhetstrekk med Prius, selv om betjeningen for temperaturinnstillingene kunne være mindre futuristisk og mer funksjonell.

For de fire som får plass i bilen, er komforten noe av det bedre Toyota har levert.

Sist, men ikke minst:

Den nyter godt av alle tenkelige elbil-fordeler.

Les også: Ny hydrogen-Hyundai skal snart kjøre selv

Kjøreopplevelsen er altså god, og for dem som har kjent snev av rekkeviddeangst er det mye ved hydrogen som appellerer. Først og fremst fordi forbruket er mer stabilt og forutsigbart.

Enn så lenge er prisbildet på det du putter på tanken også ganske kjent. Ett kilo hydrogen koster 89,90 kroner, og Mirai-tanken rommer fem kilo.

Det den slipper ut, kan du i prinsippet drikke. Det er rent vann.

Hydrogenbilene er helelektriske og trenger ikke lading. De har en brenselscelle som produserer elektrisk energi som igjen driver en elektromotor. Med brenselscellen som strømprodusent trenger hydrogenbilene mye mindre batteri enn de mange batterielektriske bilene som nå fyker rundt på norske veier.

Første generasjon Mirai har ikke mange tilvalgsdilemmaer å dvele ved. Her får du 155 hester, trinnløs automat, hele porteføljen med det siste av sikkerhetsteknologi fra Toyota og en prislapp på 559.000 kroner, men de fleste bilene går i dag via leasing.

Leasingprisen ligger mellom 5000 og 6000 kroner pr måned.

PS: Hyundai kommer med andre generasjon hydrogenbil i sommer, når Nexo tar over etter ix35.

Les også: Her er bilene som kommer