FINALE FOR FRANSK FLØRT: Fiat Chrysler dropper planene om sammenslåing med Renault.

Fiat parkerer sammenslåing med Renault:

Slutt på Fiats franske følelser

Det blir ingen fusjon mellom Fiat Chrysler og Renault. Selskapene skylder på hverandre, og Renault faller markant på børsen.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag morgen ble det klart at italiensk-amerikanske Fiat Chrysler trekker tilbake tilbudet om en sammenslåing med franske Renault. Fusjonen ville ha skapt verdens tredje største bilprodusent etter Volkswagen og Toyota.

Fiat Chrysler skylder på fransk politikk.

– For øyeblikket finnes ikke de rette politiske omstendigheter i Frankrike for at en fusjon som denne kan etableres, skriver Fiats eiere i en pressemelding.

En representant for den franske regjeringen mener imidlertid at det er Fiats egen skyld av fusjonen går i vasken.

Les også: Fiat betaler milliardbeløp for Teslas utslippskvote

– Nissan innblandet

Ikke navngitte kilder opplyser til Wall Street Journal at den franske staten, som er Renaults største eier, har stilt betingelser som Fiat Chrysler ikke kunne godta.

Under et styremøte onsdag kveld skal franske tjenestemenn ha krevd at fusjonen måtte tilpasses Renaults langvarige samarbeid med Nissan.

Alle sjefene fra Renault skal ha støttet fusjonen, bortsett fra en representant fra fagorganisasjonen CGT. To Nissan-sjefer avsto fra å stemme. De skal ha bedt om mer tid til å godkjenne avtalen, ifølge nyhetsbyrået AFP.

Den franske staten eier 15 prosent av Renault og er med det den største aksjeeieren.

Les også: Utvidet varetekt for Nissan-topp

Børsfall

Planene har tidligere ført til solid børsoppgang for begge selskapene, men torsdag morgen gikk det motsatt vei.

Aksjekursen i Renault falt med over 7 prosent i Paris, mens Fiat Chrysler mistet over 3 prosent rett etter børsåpningen i Milano, for så å ta seg inn igjen.

Da nyheten om fusjonsplanene ble kjent mandag for halvannen uke siden, førte det til at kursen på Fiat-Chrysler-aksjen steg med hele 18 prosent.

Analytikere har vært positive til fusjonsplanene, mens den franske regjeringen har vært avventende og advart mot hastverksarbeid.

Den har også krevd garantier for at franske arbeidsplasser ikke skulle gå tapt.

Les også: Dette betyr bilens varsellamper

Anstrengt etter pågripelse

Forholdet mellom Renault og Nissan har vært under press siden Nissans tidligere sjef Carlos Ghosn ble pågrepet i Japan i november. Han er blant annet siktet for å ha brukt selskapets penger til personlig forbruk.

De to bilprodusentene har forhandlet i ukevis.

Det endte i et tilbud mot slutten av mai der 50 prosent av aksjene i det fusjonerte selskapet skulle tilfalle eierne av Fiat Chrysler. De resterende skulle gå til Renaults eiere.

(©NTB)