BMW med enda en X-lansering:
Topper med overdådig SUV-mastodont
For de fleste er en liten søster eller bror den store lykken. BMW topper et av sine største lanseringsår med en ny storebror.
I den grad BMW skal ta steget over i en elektrisk bilverden, forbereder de avskjeden med forbrenningsmotoren på overdådig vis. Men tyskerne tar selvfølgelig ikke farvel med de klassiske drivlinjene på lang tid ennå.
Ikke desto mindre: Dette er billuksus i størrelse XXL.
SUV-giganten X7 lanseres i disse dager, etter at selskapet tidligere i år har sendt X2, X4 og X5 fra fabrikken.
X7 kommer uten noen form for ladekabler (selv om den ble konsept-presentert i plug-in-utgave) som en påminnelse om at kraftpakker av denne størrelsen fortsatt går best på bensin eller diesel.
Les også: Alt du trenger å vite om nye 3-serie
Venter vekst
– Helt nye BMW X7 er et naturlig tilskudd i luksussegmentet, hvor BMW 7-serie allerede har befestet sin posisjon. Globalt forventes det at salget av de virkelig store, luksuriøse SUV-ene vil vokse med rundt 70 prosent de neste årene. X7 er dermed et godt eksempel på at BMW satser bredt og i alle segmenter. Med andre ord – en SUV av dimensjoner på flere måter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, i en pressemelding.
Hva salget kan bli i Norge, skal vi være forsiktig med å spå noe om.
Innstegspris på den «enkleste» av de tre motorvariantene (30d med 265 hk og 620 Nm, alle de tre er sekssylindret og med åttetrinns Steptronic automat) er 1.278.500 kroner.
Tilvalgene er legio.
Les også: Dette blir BMWs elektriske flaggskip
Et sveip gjennom BMWs beskrivelse av bilen er som en tur i delikatessebutikken:
-
5151 mm lang, 2000 mm bred og 1805 mm, bakkeklaring på 221 mm uten last og en akselavstand på 3105 mm. 20-tommers felger er standard, men kan oppgraderes til både 21 og 22.
-
X7 har firehjulsdrift og adaptiv luftfjæring foran og bak med individuell lufttilførsel som standard. Luftfjæringen gjør at høyden kan regulereres inntil 40 mm opp eller ned. Oppgradering er mulig for et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.
-
Modellene 40i (340 hk, 450 Nm) og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d (400 hk, 760 Nm) har en egen M Sport differansial som standard.
-
LED-frontlyktene kan få laserlys som gir 600 meters rekkevidde.
-
De tre motorvariantene oppfyller den nye Euro6d-Temp-standarden. Etter WLTP-typegodkjenning (NEDC 2.0) har X7 CO2-utslipp fra 171 til 205 g/km. 30d har toppfart på 227 km/t (7,0 sek. på 0-100), mens toppmodellen M50d har 250 km/7 som maks, med 5,4 sek på akselerasjonstesten.
-
Designet har likhetstrekk med merkets siste nyheter: X5, nye 8-serie og nye 3-serie, med samlede knapper og brytere og rene overflater. Akustisk isolert frontrute og sideruter skal sørge for maksimal kjørekomfort. Tre seterader og syv seter i skinn som standard, midterste rad kan flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene.
-
Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene oppfelt, 722 liter når man feller ned tredje seterad, og 2120 liter når også andre seterad felles ned.
-
X7 kommer med firesoners klimaanlegg og tre-delt panoramasoltak, som i tilvalg kan lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man velge selv.
-
Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, med mulighet for utvidelse til 16 eller 20.
-
Førerassistanse? Jepp, alt det beste BMW har. Blant disse er ryggeassistenten som automatisk husker de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.
X7 bygges på BMW-fabrikken i Sør-Carolina, USA. Den lanseres i Norge i mars 2019.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene