Hva sier entusiastene til dette?
BMWs skjermoffensiv
Du skal ha et ganske trent BMW-øye for å se de utvendige endringene på fjerde generasjon av luksus-SUV’en BMW X5. Innvendig derimot, er det lett å se at ingeniørene i München har fått troen på en digital framtid.
På tide, mener mange av oss som tester og vurderer biler og som synes dagens BMW’er er litt gammeldagse innvendig. Men vi tipper BMW hører mer på eierne sine, de trofaste kundene.
Og dem er det mange av.
Uten snev av fakta i bunn, men basert på tilbakemeldinger vi får: Vi tror bestemt BMW-eierne er hakket mer entusiastiske enn de fleste andre. Senest erfart etter en fersk test vi har gjort av BMW X2. Da skrev vi blant annet dette:
«Interiøret derimot, er modent for en oppgradering. Ikke fordi de analoge instrumentene og de litt trauste friskluftdysene ikke duger, men fordi BMW ønsker å ligge helt i tet i det hurtigst voksende segmentet i Europa. Da må hyllene fylles med ferskvarer».
Les testen av X2: Denne bilen er blått til lyst
Den første tilbakemeldingen på mail, lød som følger: «BMW har verdens beste førermiljø, hvorfor endre noe her? (og her har vi tatt bort tre-fire spørsmålstegn, red. anm.).
Flere andre tilbakemeldinger hadde samme budskap: Man skal ikke forandre for forandringens skyld. Og definitivt ikke noe som fungerer optimalt.
Hvor vi vil med dette?
Jo, det er nettopp noen av disse dyptgripende endringene BMW nå gjør ved å introdusere et heldigitalt instrumentpanel.
Riktig nok ikke med like brutalt linjalrette proporsjoner som på de ferskeste Mercedesene, introdusert med E-klasse. Linjene på instrumentpanelet i nye X5 er tross alt kjente og kjære. Men de analoge klokkene er borte. Nå svever instrumentene fritt på en digital himmel, der to 12,3’’ skjermer henger delvis sammen.
I tillegg er brytere og display samlet i innrammede områder i konsollen. Dette betyr for eksempel at displayet for klimaanlegget sitter sammen med luftdysene og at betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til de ulike kjøreprogrammene, er rammet inn i en felles enhet.
Les også: Nå kommer BMWs elektriske SUV
Du skal være en ganske god BMW-kjenner for å se at X5 er blitt helt ny. Forfra likner den alt annet som kommer fra konsernet, uten at det nødvendigvis er negativt – med mindre du ønsker maks oppmerksomhet rundt ditt nye kjøp i millionklassen. Men nyregrillen er blitt litt større og lysdesignet er naturligvis litt endret.
Bakfra er det lettere å se endringene. Lyktene er smalere enn tidligere, proporsjonene mer muskuløse og borte er det litt furtne uttrykket.
Totalt sett er nykommeren større enn dagens modell i alle retninger:
Lengden øker til 4922 mm (+ 36 mm), bredden øker til 2004 mm (+ 66 mm) og høyden øker til 1745 mm (+ 19 mm). Bagasjerommet skal ifølge BMW romme cirka 650 liter, i tilfelle omtrent som dagens modell.
X5 leveres både som fem- og sjuseter, og lanseres i november. Men den kan bestilles allerede i midten av denne måneden.
Ved introduksjonen på det europeiske markedet kommer modellen med tre motorer, alle rekkeseksere med åttetrinns automat som standard: En bensinmotor på 340 hk (40 i xdrive) til 1.056.000 kroner og to diesel på 265 hk (30d xdrive) og 400 hk (M50d xdrive) til henholdsvis 979.900 og 1.286.800 kroner.
Les også: BMW øker X-faktoren
Foreløpig er det tynt med signaler rundt bilen potensielle kunder her hjemme venter mest på: En ladbar hybrid. Den eksisterende modellen av denne har en startpris på under 800.000 kroner.
Kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby, sier dette om nykommeren:
– Helt nye BMW X5 blir en kjøreglad SUV, og et rullende utstillingsvindu for teknikk og innovasjoner som vil finne vei til flere BMW-modeller i tiden fremover. Vi er nå godt i gang med vår største modelloffensiv noensinne og det er ikke lenge til vi presenterer vår neste store nyhet.