FINNER FEIL: Bilmekanikere oppdager bremsefeil på hver tredje bil de kontrollerer. Foto: Bjørn Frostad, Samfoto

Bremsefeil dominerer:

700.000 biler strøk på EU-kontroll i 2018

Over halvparten av bilene blir ikke godkjent på første forsøk i EU-kontrollene. Bremsefeil dominerer, melder vegvesenet.

Publisert Sist oppdatert

1,3 millioner personbiler ble i 2018 EU-kontrollert. Over halvparten av dem, 700.000, ble ikke godkjent på første forsøk. Tallene er på samme nivå som året før.

– Dette viser at kontrollene fungerer. Feil og mangler oppdages og utbedres, sier senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også: Høyere risiko med gamle biler

Bremsefeil er den vanligste årsaken til at kjøretøyene ikke passerer EU-kontrollen.

Hver tredje kontrollerte bil har feil på bremsene.

I fjor fikk 431.000 kjøretøy anmerkning for feil på bremsene. Også feil på lykter, reflekser og elektrisk utstyr er vanlig. Feil på aksler, hjul, dekk og hjuloppheng er også en gjenganger.

Vegvesenet tror en viktig årsak til det høye antallet ikke-godkjente er at mange tar EU-kontrollen før eller samtidig med service. Dermed kan antallet underkjente bli høyere enn det reelt sett er.

Nye regler

Fra februar i år innføres nye regler for EU-kontrollene. Nå er det dato for førstegangsregistrering og dato for siste EU-kontroll som avgjør kontrollfristen.

Kjøretøyene skal kontrolleres innen fire år etter første registreringsdato, og deretter innen to år etter siste EU-kontroll.

Kjøretøy over 7,5 tonn skal fortsatt kontrolleres årlig.

Når kjøretøyene ikke godkjennes, får eieren inntil to måneder på å utbedre feilene. Kjøretøyet skal uansett være endelig godkjent innen fire år fra første registreringsdato, eller to år etter forrige EU-kontroll.

Les også: Disse landene har den farligste trafikken