Ny undersøkelse:
20 prosent høyere dødsrisiko i bil med rust
Verdens første EuroNCAP-test av brukte biler med rust, gir urovekkende resultater: En drøyt 10 år gammel bil har betydelig redusert kollisjonssikkerhet.
Den svenske forbrukerorganisasjonen Villaägarnas Riksförbund har, sammen med forsikringsselskapet Folksam, foretatt en krasjtest av eldre biler med rust. Testen ble gjort i et av EuroNCAPs testlaboratorier i Thatcham i England.
– Bilene er testet etter samme standard som EuroNCAP brukte da modellene var nye. De er ikke vurdert etter strengere krav som har kommet senere, presiserer sjefsjurist i Villaägarnas Riksförbund, Ulf Stenberg.
Modellene som ble testet var tre utgaver av Volkswagen Golf av femte generasjon (2004, 2006 og -2007-modell) og to Mazda 6 (2003-2004-modell). Alle bilene var godkjent for kjøring av Bilprovningen, Sveriges biltilsyn.
Les også: Dette er bruktbilene som ruster mest
For Mazda 6 ble testen alvorlig. Da bilen ble testet som ny, oppnådde den 26 poeng. Det tilsvarte da fire av fem stjerner. I brukt tilstand ender den på 18 poeng, som tilsvarer tre av fem stjerner. I følge forsikringsselskapet Folksam utgjør dette 20 prosent større risiko for å omkomme i en reell ulykke.
Mazdaen ble såpass deformert at førerstolen havnet skjevt, og kollisjonsdukken slo hodet i den såkalte B-stolpen (stolpen mellom for- og bakdør). En slik type hodeskade er ikke med EuroNCAPS test av nye modeller.
Les også: Så mye sparer du på reparasjon i Sverige
Teknisk konsulent i NAF, Tom André Nilsen, sier resultatet bør være en tankevekker.
– Har du en bil med rust i bærende konstruksjoner, så blir den farlig. Det er viktig å følge opp vedlikeholdet av bilen, rustangrep skal jo fanges opp av jevnlige servicer og EU-kontroller. I tillegg kan du bidra selv med vasking og underspyling, sier han.
Det overrasker ham ikke at Mazda 6 kommer såpass dårlig ut i testen.
– Det har vært en del NAF-medlemmer som har hatt omfattende rustskader på sine biler, sier han.
– Det er ikke sikkert en annen brukt Mazda 6 med alvorlige rustskader hadde oppført seg akkurat som denne. Men andre negative effekter ville kunne oppstå, avhengig av hvor rusten sitter. Rusten gjør at bilen ikke deformeres slik den skal, og evnen til å fange opp kraften i en kollisjon reduseres, sier Stenberg.
Les også: «Ikke tro på bilfabrikkenes lange rustgarantier»
Den eldre Golfens resultater var langt mer positive. Den ramlet riktig nok ned fra fem til fire stjerner, men bare med marginalt dårligere kollisjonssikkerhet.
– Ja, jeg er overrasket, innrømmer testingeniør Tom Leggett overfor bilmagasinet Vi Bilägare, som overvar testene.
På overflaten virket de tre Golfene like herjet av rust, men angrepene viste seg langt mindre alvorlig.
– En bil kan se fæl ut, uten å ha strukturelle skader, mens en annen kan se grei ut, og være morken under platene. Derfor er det viktig å følge med sier NAF-konsulent Nilsen.
– Når kollisjonstester utføres rundt i verden, så gjøres de på nye biler. Men de fleste kjøper en brukt bil, påpeker Stenberg.