MEST KLIKK: Her er bilen flest nordmenn klikker på. En ombygget og håndlaget Rolls Royce. Foto: TJ Auto

Se bildene av den unike bilen:

Dette er bilen flest nordmenn klikker på

Ombygget og håndlaget Rolls Royce har fått 482.000 klikk på finn.no. En ombygget og håndlaget Rolls Royce er akkurat nå den bilen flest nordmenn klikker på – og kanskje av. Sjekk bildene!

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Flere hundre tusen nordmenn har sett annonsen om den ombygde Rolls Roycen.

Les også: Her er de 10 annonsene finn.no-brukerne har klikket aller mest på de siste årene 

– Vi selger den kanskje, sier Tony A. Johansen, som eier TJ Auto på Roa på Hadeland.

For i bilbutikken på det lille tettstedet noen mil nord for Oslo, av alle steder, står den ombygde og forseggjorte 1974-modellen av Rolls Royce Silver Shadow.

Bilen er lakkert i to forskjellige rødfarger, metallikk og perlemor, som skal gi et helt spesielt utseende i sollyset.

Motor oppå panseret

Men dessverre er det altfor sjelden Rolls Roycen får se sola.

Den er nemlig ikke godkjent for norske veier. Selv ikke på bane kan den brukes uten en godkjenningsprosedyre, ifølge selgeren.

En av årsakene til det kan vi se på de spektakulære bildene:

Deler av motoren stikker opp over panseret, og sperrer utsikten for sjåføren.

MISTER UTSIKT: Fra førerplassen er det ikke lett å få full oversikt med deler av motoren rett foran seg. Foto: TJ Auto

Les også: Her er Finn-annonsen for Rolls Roycen

Champagne i baksetet

Mest mulig av eksteriøret og interiøret er originalt og helt – vi gjentar helt – strøkent.

Men mye er også håndlaget på den spesielle bilen, som fire komfortstoler i skinn – og en egen holder til stettglass og champagneflasken i midten bak.

– Dette er mest en utstillingsbil, sier selger Tony A. Johansen.

Les også: Denne bruktbil-rettigheten må du huske

Bygget i Finland

Men den er altså for salg – for 890.000 kroner. Og siden den ble lagt ut for salg i fjor har den fått hele 482.000 klikk på Finn, ifølge en opptelling Finn har gjort for Motor.

Det er bare 1000 færre klikk enn antall klikk på annonsen til en Audi RS6, som er solgt. 

Rolls Roycen fyker derfor trolig raskt forbi - om den ikke allerede har gjort det.

Så hvorfor annonsere en bil man bare kanskje vil selge, spør du kanskje?

Det spørsmålet stilte vi også til eieren, som sier at annonsen egentlig gir bilfirmaet hans masse god reklame.

Denne artikkelen er et eksempel på det.

Les også: Ingen vil ha Teslaen til Anders

CHAMPAGNE: Holder for stettglass og champagne kan gi en hyggelig kveld i baksetet. Foto: TJ Auto

Konflikt med Santander

TJ Auto selger ifølge innehaveren 150 biler i året, og er spesialister på Lamborghini.

Ifølge regnskapet solgte de biler for 11 millioner kroner i fjor. For tre år siden var de oppe i 53 millioner kroner i omsetning.

Men en alvorlig konflikt med finansieringsselskapet Santander førte ifølge finanspressen til en skikkelig knekk både i omsetning og i omdømme.

– Morsomt

– Får dere noen bud på Rolls Roycen?

– Mange tar kontakt. Noen har vært seriøse, sier Johansen – som helst håper den selges til noen i USA, hvis den altså i det hele tatt skal selges.

– Der kan den bli brukt på veien. Det fortjener den.

– Hva synes du om at Finn har registrert nesten en halv million klikk på annonsen din?

– Det er morsomt. Helt rått.

Les også: Møter Tesla i retten etter 25 verkstedbesøk