TRENGER HJELP: Bilsalget har gått rett til bunns etter korona-utbruddet. Foto: Geir Olsen

Bilbransje i krise:

Vil ha 166 prosent økning i vrakpanten

Norsk bilbransje har kurs for en omsetningssvikt på sju milliarder kroner i måneden. Nå ber man myndighetene heve vrakpanten til 8000 kroner for biler som er minst 12 år.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Korona-pandemien rammer også bilnæringen kraftig.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) har bedt finansminister Jan Tore Sanner om hjelp og foreslår en serie mulige tiltak spesielt rettet mot næringen, skriver bransjenettstedet Bilnytt.no (krever innlogging).

Omsetningen av både brukte og nye biler har gått ned og trender nå mellom 50 og 60 prosent av en normal situasjon, skriver NBF til finansministeren.

«En nedgang på 50 prosent av salget vil medføre en omsetningsnedgang i bilmarkedet på over 7 milliarder kroner i måneden. Det er en generell og stor svikt i etterspørselen, skriver forbundet i brevet som ble sendt fredag».

To av de konkrete forslagene:

  • Økning i vrakpanten til 8.000 kroner ut 2020, eventuelt ut 2021. NBF mener økningen bør målrettes til å bare gjelde biler som er eldre enn 12 år, alternativt som en kopi av den danske ordningen hvor den er rettet inn mot biler med Euro3-teknologi og eldre (i praksis mer enn 15 år).

  • Fjerning av omregistreringsavgiften på brukte biler ut 2020.

– Konsekvensen er en lavere utskiftningstakt av biler og at bilparken blir eldre. Dette er også en utfordring for samfunnet. For folk betyr det at egenkapitalen i bilen reduseres. Nye biler slipper ut mindre, og er sikrere enn eldre biler, heter det i brevet.