KUNNE VÆRT VERRE: Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, fryktet enda større nedgang enn den forhandlerne rapporterer inn. Foto: Peter Raaum

Nybilsalget ned mellom 40 og 60 prosent:

Også bruktbilsalget faller kraftig

Det blir stadig mer klart at nybilsalget i 2020 vil ende mye lavere enn normalt som konsekvens av koronavirusutbruddet. Også bruktbilsalget ligger svært langt under 2019-tallene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilforhandlerne forteller om kraftig redusert aktivitet, men ikke så ille som fryktet.

Som om ikke det var nok, er den norske kronen rekordsvak, noe som gjør importprisen på nye biler betydelig høyere og på sikt kan gjør bilene vesentlig dyrere her i landet, om situasjonen vedvarer.

Før helgen annonserte Bilimportørenes Landsforening (BIL) at nybilsalget var ned 60-70 prosent sammenlignet med mars i fjor.

Men nå uttaler administrerende direktør i BIL Erik Andresen til bransjenettstedet BilNytt.no at situasjonen ikke er så ille som fryktet.

Mandag foretok organisasjonen en spørreundersøkelse blant medlemmene sine, som de har publisert de viktigste resultatene av på sine hjemmesider.

Den bekrefter det åpenbare: At koronapandemien og den økonomiske situasjonen gjør at mange kunder uteblir, og at det merkes både på nybilsalget og servicemarkedet.

  • Nybilsalget i uke 13 (23. - 29. mars) lå på ca. 40-60 prosent av normalsalg.
  • Bruktbilsalget i uke 13 lå på ca. 50-70 prosent av normalsalg.
  • Reservedelssalget i uke 13 lå på ca. 70-80 prosent av normalsalg.

 – Dette er helt klart dramatisk, men situasjonen for bransjen er ikke helt prekær, sier Erik Andresen til BilNytt.no.

 - Når det gjelder nivået på bruktbilsalget var det stor spredning i svarene, men snittet lå på 50-70 prosent av normalsalg, sier Andresen.

Han påpeker at tilgangen på reservedeler fungerer.

– Servicemarkedet er ryggraden og holder seg overraskende bra. Det jobbes bra for å få kundene inn til verkstedene, avslutter Andresen overfor BilNytt.no.

Ifølge BIL har forhandlerne og verkstedene implementert gode rutiner for smittevern. Dette er de også tydelige på i kommunikasjonen til kundene slik at de skal være trygge på at det går fint å oppsøke både bilforhandler og verksted, ifølge importørorganisasjonen.