DYRT: Høye nybilpriser, skatter og avgifter gjør Norge til Europas dyreste land å eie en bil i. Foto: Rune Korsvoll

Bilhold koster 80.000 kroner i året

Norge er Europas dyreste sted å eie bil

Norge er det dyreste landet i Europa å eie bil i. Det koster omtrent dobbelt så mye å eie en bil i Norge som i Ungarn. Det viser undersøkelsen CarCost Index, som leasingselskapet LeasePlan har gjennomført i 24 europeiske land med utgangspunkt i sin bilflåte.

Publisert Sist oppdatert

Nøyaktig 708 euro i måneden har selskapet i kostnader på de bensinbilene som er utleid i Norge. Det vil si en kostnad på nesten 6.700 kroner i måneden, eller rundt  80.000 kroner i året.

Norge topper listen foran Italia (6.373 kroner) og Danmark (6.326 kroner).

I Ungarn, som er de rimeligste landet for bilhold, koster det 369 euro – 3.470 kroner i måneden.

– Mange har trodd at det er veldig mye billigere å eie bil i Sverige enn i Norge, blant annet fordi nye biler ikke har noe avgift og derfor er billigere. Ifølge CarCost Index er det billigere, men ikke veldig mye. Det koster 5.273 kroner i måneden – 63.280 kroner i året – å eie en bil i Sverige, sier Marius Paus, som er markedsdirektør i LeasePlan Norge.

Les også: Slik jukser bilfabrikkene til seg lavt forbruk

Når det gjelder eie av dieselbil, blir faktisk Norge slått av Nederland. Der koster det 6.533 kroner å eie en dieselbil i måneden, mot 6.401 i Norge.

Liten innflytelse

Den største delen av de totale kostnadene er avskrivningskostnader. I Europa er gjennomsnittlig avskrivningskostnad for små til medium store biler hele 37 prosent av de totale kostnadene.

I Norge er dette tallet rundt 40 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Årsaken er at prisen på bilene i Norge er høyere enn i de fleste andre land.

Veiavgifter og andre skatter/avgifter står for 20 prosent, mens drivstoff bidrar med 16 prosent av de totale kostnadene for en bil per måned.

Dette betyr at bileiere har relativt liten innflytelse på de totale kostnadene, siden 84 prosent av alle disse er regulerte og faste.

Les også: Bompengesjokk for nye veier

Høye avgifter i Norge

– I flere av de dyreste landene kan det se ut som om dette er et resultat av den relativt sterke «grønne» bevegelsen i de litt dyrere landene som har innført miljøreguleringer via skatter og avgifter. For eksempel i Nederland utgjør veiavgift og andre skatter og avgifter opp til 31 prosent av kostnadene av å kjøre en dieselbil. Når det kommer til bensinbiler, har Norge de høyeste skattene og avgiftene, som kan utgjøre opp til 29 prosent av den totale kostnaden, sier Paus.

Les også: Bensinprisen steg mer enn avgiftene

LeasePlan CarCost Indexen gir innsikt i de totale kostnadselementene av biler i segmentene små til medium store biler, som for eksempel Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf and Ford Focus.

Undersøkelsen sammenligner de viktigste kostnadselementene, som pris, avskrivning, service og vedlikehold, forsikring, skatter/avgifter og drivstoffutgifter, inkludert vinterdekk i de land der det er påkrevet.

Analysen er basert på de første tre årene med operasjonelle kostnader med en gjennomsnittlig kjørelengde på 20.000 kilometer i året.