NYKOMMER: Snart vil vi få se mer av Skoda Scala, en opplagt utfordrer til de fossile utgavene av klassemester Volkswagen Golf. Kanskje tilbyr Skoda også bil(d)er uten kamuflasje…

Skoda Scala ruller inn i Golf-klassen:

Størst plass og størst skjermer

Praten om kannibalismen i Volkswagen-familien får en ny dimensjon når Skoda Scala nå går i strupen på selveste Golf.

Publisert Sist oppdatert

I høst har det kommet en rekke nye modeller som vil utfordre modellen som siden midten av 70-tallet har gitt navn til en hel bilklasse.

Nykommerne Ford Focus og Kia Ceed er to av dem. Men allerede i første halvdel av 2019 kommer kanskje den aller største trusselen mot Golf.

Og den kommer fra aller nærmeste familie.

Les vår store test av Golf-klasse-biler

Med sin nye kompaktmodell ivaretar Skoda statusen som plassmester, nesten uansett hvilken klasse de konkurrerer i.

Skoda Scala er over 10 centimeter lenger enn Golf, og spesielt i bagasjerommet er nykommeren overlegen: Scala rommer 467 liter, Golf 380 liter.

Modellnavnet betyr «trapp» eller «stige» på latin, og Skoda mener dette passer perfekt på en bil som har klatret flere trinn på utviklingsstigen.

Utseendemessig vil den framstå som førstemann ut med designtrekkene som vil gå igjen i alle kommende modeller. Men noen gode, gamle Skoda-kjennetegn vil den ha, blant annet paraply i førerdøren og isskrape i tanklokket.

Les også: Her er elbilen konkurrentene må slå

Størst i klassen

I følge spesifikasjonene skal både det digitale instrumentpanelet – som er ekstrautstyr – og infoskjermen være de største i klassen, på henholdsvis 10,25 og 9,2 tommer.

Med andre ord: Nykommeren får både størst plass og størst skjermer.

Scala leveres med tre forskjellige bensinmotorer på henholdsvis 95, 115 og 150 hk.

Den minste motoren leveres med en manuell femtrinns girkasse, mens versjonen med 115 hk. leveres enten med en standard manuell sekstrinns kasse - eller med en 7-trinns DSG-girkasse (dobbeltklutsj) som ekstrautstyr.  Toppmodellen med 150 hester har DSG-kassa som standard.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

Senere i 2019 kommer også en tresylindret motor som går på naturgass og som gir lavere utslipp av både CO2- og NOx. Motoren er hovedsakelig konstruert for naturgass (CNG), men kan kjøres på bensin når den er tom for gass.  Denne motoren har 90 hk. og en manuell 6-trinns girkasse.

Det er med andre ord ingen konkrete tanker om elektrifisering her.

Sånn sett går den på et brutalt nederlag mot Golf på et marked som det norske.

Men på verdensbasis kan konkurransen bli jevnere. Skoda Scala kommer på markedet første halvdel av 2019.

Les også: Så lange er ventelistene på elbilmodellene