LEKREST AV ALLE: Audi e-tron tar teten blant luksus-elbilene på et par områder. Foto: Tomm W. Christiansen

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Audi e-tron – bilen vi helst kjører mellom ladestasjonene med

Audis store helelektriske SUV var drømmebilen for mange – inntil den kom. Da ble den drømmebilen for enda flere.

Publisert Sist oppdatert

Audi e-tron 50 Advanced Sport (firehjulsdrift, automat)

Pris: 640.783 kroner

PLUSS: Komfort, kvalitetsfølelse, plass, ladehastighet

MINUS: Rekkevidde, størrelse

Renter på lån: 8.230 Forsikring: 12.349 Verdifall per år: 70-80.000 Service/vedlikehold: 4.200 Dekk: 5.550 Forbruk: 4.233 Bompenger: 4.536 Trafikkforsikringsavgift: Fritatt Til sammen: 114.236 Pris per km: 7,62 kr

Svært mange av disse har lagt betydelige beløp på bordet for å innfri drømmen. Etter årets 10 første måneder var bilen Norges 4. mest solgte.

Her har vi altså en helelektrisk SUV med firehjulstrekk, plass til familien, rekkevidde minst én vei til de fleste hytter, samt muligheten til å trekke en mellomstor henger.

Ikke rart den var etterlengtet i et segment der Teslas omdiskuterte Model X lenge regjerte alene.

e-tron tar teten blant luksus-elbilene på et par områder. Motor mener den er lekrest av alle.

Utvendig er den sporty og muskuløs med en hjulstørrelse man bare ser på tidlige konseptskisser.

Innvendig er bilen gjennomført elegant, med tre store infoskjermer – og fem skjermer totalt hvis du tar med de virtuelle speilene.

Motor var blant de første som fikk teste en bil med disse speilene, altså en løsning med små utvendige kameraer som projiserer bildet på en skjerm foran på dørsiden.

Vi likte løsningen. Andre i juryen er helt uenige.Uansett så krever de en viss tilvenning, et påslag på nærmere 20.000 kroner – og en sjåfør som ikke kjører med venstre armen i vinduskarmen og skjermer for skjermen.

Les også: Motor har testet Audi e-tron

LILLE SPEIL PÅ VEGGEN DER: Små utvendige kameraer som projiserer bildet på en skjerm foran på døren. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidden på e-tron er oppgitt til rundt 40 mil, litt avhengig av hjulstørrelse og vekten av utstyr. Målinger har vist at den legger seg nærmere det offisielle rekkeviddetallet enn mange andre elbiler.

Og ikke minst er den meget effektiv ved ladestasjonen.

En fin kombinasjon av rekkevidde og ladehastighet som bare Tesla gjør bedre.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019