Nå kan du lade enda raskere:
Å velge feil hurtiglader kan koste dyrt
Flere av laderoperatørene oppgraderer hurtigladerne sine med effekt på opp mot 350 kW. Men hvis bilen din ikke lader med mer enn 50 kW, kan det bli dyrt for deg.
For selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lades raskere.
– Det er bilen som bestemmer hvor høy effekt du kan lade med. Hvis batteriet ditt bare tar 50 KW vil du aldri klare å lade hurtigere enn du gjør i dag, forklarer Anette Berve, forbrukerrådgiver i NAF.
Vanlige hurtigladere gir 50 kW. Lynladere gir 150 kW, og i tillegg er det kommet noen få superladere som gir 350 kW.
Betaler uansett
Det finnes noen ladere som tar betalt for en kombinasjon av tid og effekt.
Likevel er det vanligvis sånn at laderne som gir 150 og 350 kW koster mer per minutt, og du betaler selv om bilen din ikke klarer å utnytte effekten.
– Hvis du kjører en bil som bare lader 50 kW, vil du i stedet for å betale 2,50 kroner i minuttet betale opp mot 3 eller 4 kroner på en hurtiglader. Men du får likevel bare 50 kW, for det er det batteriet tar imot. Så du betaler for noe ikke får, forklarer Berve og fortsetter:
– Dette er en problemstilling vi ikke er vant til fra den fossile verden. Du velger bensin eller diesel og må kanskje velge mellom blyfri eller ikke, men du trenger ikke å forholde deg til om pumpen leverer drivstoffet fort eller sakte. Det er en ny teknologisk verden som kan være litt komplisert.
Les også: Sånn blir du en superlader
Kjappe e-tron
De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Normalt er det de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.
De eldre modellene av populære Nissan Leaf lader for eksempel på 50 kW, mens importøren opplyser om at den nye kan lade opp mot 100 kW.
Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgarderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW, skriver NAF i en pressemelding.
– Kan det tenkes at de gamle laderne med 22 kW eller 50 kW blir faset ut, slik at de som sitter med en eldre elbil etterhvert må betale for en effekt de ikke får?
– De siste tallene viser at det kjører 250.000 elbiler på norske veier. Flesteparten av dem, kanskje så mange som 90 prosent, lader med 50 kW. Så disse laderne kommer fortsatt til å være en del av infrastrukturen. Også fordi 50 kW kommer til å være naturlig å finne på kjøpesentre og andre steder hvor du oppholder deg en time eller to, og hvor det viktigste ikke er å lade hurtig.
Anette Berve mener at vi vil se en kombinasjon av ladere på 50, 150 og opptil 350 kW samlet på ett og samme sted. Så velger man og betaler for den effekten man trenger.
– Det er bare greit å vite at det er bilen som bestemmer hvor raskt du lader, ikke ladestasjonen, minner hun om.
Les også: Hvor klimavennlig er egentlig elbilen?
Effekt på noen populære elbiler:
Modell
Effekt
Audi e-tron
150 kW
BMW i3 (120 Ah)
50 kW
Citroën C Zero
45 kW
Hyundai Ioniq
70 kW
Hyundai Kona
100 kW
Jaguar i-Pace
100 kW
Mercedes EQC
110 kW
Nissan Leaf 24 kW
50 kW
Nissan Leaf 62 kW
100 kW
Opel Ampera-e
50 kW
Tesla Model S, X og 3
Inntil 250 kW
Volkswagen e-Golf
40 kW
Volkswagen e-UP
40 kW
*Tall innhentet fra forhandlernes nettsider