Her er fjerde generasjon Audi RS 6 Avant:
Førstemann til hytta
Like politisk ukorrekt som perfekt for en bilglad familie: Audis RS 6 Avant har 565 liter bagasjerom og 600 hester…
DETTE ER SAKEN: Audi kommer med en ny familiebil. «Avant» betyr stasjonsvogn på Audi-språket.
Audi feirer at det er 25 år siden RS ble et begrep på en Audi med egenskaper utover de standardiserte.
– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vært ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport.
RS-modellen har et annet designuttrykk enn basismodellen, A6 Avant.
Med unntak av fordørene, taket og bakluka, består karosseriet av RS-spesifikke deler.
Bilen er 40 millimeter bredere på hver side og skjermene er blitt mer markante.
I fronten er det tydelig forskjeller fra standardmodellen. Mye på grunn av frontlyktene, som er hentet fra A7. Disse er slankere og har et mer sporty uttrykk, i tillegg til at de gir mulighet for RS Matrix LED laserlys, med mørke infatninger som et ekstra kjennetegn.
Les også: Audi varsler 30 elbiler innen 2025
Kjappere enn el
Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm. lavere enn en A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere 10 mm.
Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Greit hvis man skal ha maksimalt utbytte av firehjulsdriften på dårligere underlag.
Vi legger også merke til en forhøyning på panseret.
Og, ja – det er mange hester som skal ha plass under der: Hele 600.
800 Nm dreiemoment leveres mellom 2050 og 4500 o/min.
Klassikeren 0-100 skal gå på 3,6 sekunder når åttetrinnsautomaten må jobbe maksimalt. Det er faktisk bedre enn de fleste elbiler.
Les også: Fire måneder med elbil snudde alt for Audi i Norge
Sjarmforsøk
Modellen leveres med 21-tommers aluminiumsfelger som standard. Dekkdimensjonen er da 275/35. En RS-spesifikk 22-tommersfelg med fem eiker og 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr.
Audi forsøker også å sjarmere seg til fordeler i det norske avgiftssystemet med et såkalt mildhybridsystem.
Et 48 volt elektrisk anlegg med en effekt på opptil 12 kW, skal lagre og gjenvinne energi ved gass-slipp og lette oppbremsinger og redusere totalforbruket.
Men forbruket er ennå ikke offisielt. Andre faktaopplysninger er nok mer spennende.
Jubileumsmodellen lanseres mot slutten av 2019.