Mann med bil bak
OPTIMIST: Audi-sjef Bram Schot har tatt over et foretak med store utfordringer, men også gode produkter. Audi e-tron er blitt meget godt mottatt verden over, og Audi varsler nå en mer intensiv satsing på elbiler for å rette opp et par dårlige år. Foto: Audi AG
Mørke tall for Audi – men sjefen ser lyspunktene:

Varsler 30 elbiler innen 2025

I disse dager kommer de første Audi e-tron på norske veier. Nå blir den videre elektrifiseringsprosessen langt mer intensiv enn først antatt, sier Audi-sjef Bram Schot.

Del denne artikkelen

Det var ikke så mange smil å se da Audi i dag la fram tallene for 2018.

Etterdønningene fra dieselskandalen og en klønete håndtering av overgangen fra den gamle (NEDC) til den nye (WLTP) målemetoden av utslipp og forbruk her i Europa, har kostet Audi enorme summer i bøter, honorarer og sviktende salg.

Audi solgte 3,5 prosent færre biler enn i 2017. Trøsten er salgsframgang på det viktige kinesiske markedet, samt en lovende start for den store SUV’en Audi Q8.

Og, ikke minst, har den rådyre SUV’en Urus fra underselskapet Lamborghini blitt veldig godt mottatt. Startpris i Norge uten vinterdekk: 2,9 millioner.

Les også: Test av nye Audi e-tron – med vind i speilene

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Vil ha elbil raskt

Kostnadsreduksjoner og streng investeringsdisiplin bidro også til å pynte på sluttresultatet. Men totalt sett ble 2018 et år Audi ikke tåler så mange flere av.

– Vi kan ikke være fornøyde med prestasjonene i 2018. Audi har gode produkter, men forretningsmessig besto vi ikke stresstesten som WLTP-overgangen innebar, sier den nyansatte konsernsjefen Bram Schot.

Han karakteriserer 2019 som et overgangsår for selskapet, med moderat vekst, ytterligere økonomiske byrder knyttet til WLTP-overgangen, samt store investeringer i elektrifiseringen av modellporteføljen.

– Kundene vil ha flere elektriske biler raskere enn vi forventet. Dette underbygges også av den ekstremt positive responsen på Audi e-tron, samt mottakelsen av Q4 e-tron-konseptet, som vi presenterte i forrige uke på bilutstillingen i Genéve, sier Schot.

Les også: Audi-ingeniører tiltalt for utslippsjuks

Utvidet veikart

Han påpeker den store fordelen ved å være en del av det enorme VAG-konsernet i disse transformasjonstider.

– Vi har allerede utvidet vår elektriske veikart og vil nå tilby rundt 30 elektriske modeller innen 2025, lover Schot, som også innrømmer at Audi skal jobbe med å bli mer kundeorienterte og mindre selvsentrerte.

Styremedlem Alexander Seitz forteller om et vanskelig år for de fleste i bransjen.

– Utfordringene har trolig aldri vært større enn i disse tider. Også konkurrentene våre må gjøre vidtgående tiltak. For oss i Audi er det viktig at vi opptrer besluttsomt for å posisjonere oss og sikre konkurranseevnen.