RÅ SUV: Audi RS Q8 er den råeste i sitt slag fra Audi, og definitivt en av verdens heftigste SUV-er. Men det kan absolutt diskuteres om den er den raskeste, slik Audi hevder. Foto: Audi AG

Satte ny rekord på Nürburgring:

Audis raskeste SUV er klar for Norge

Det er bare å starte debatten om hvilken SUV som er raskest. Men én sak er sikkert: Her kommer Audis raskeste.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Audi RS Q8 med 600 hester er klar for Norge til våren.

Audi presenterer RS Q8 som «verdens raskeste SUV» – og har nok sine ord i behold hvis de nøyer seg med å henvise til en fersk runde på legendariske Nürburgring.

Men for folk flest er det nok i bilverden som i friidrettsverden: Verdens raskeste kåres enten fra 0-100 meter eller fra 0-100 km/t.

Og innenfor disse klassiske rammene havner Audis stolthet en skjermlengde bak for eksempel Performance-utgaven av Model X, som det faktisk går en del av på norske veier.

Men igjen: Det er bare å kjøre i gang debatten.

Les også: 10 nordmenn har allerede bestilt denne luksus-SUV’en

Toppfarten kan økes

Audi har uansett mye å være stolt av. RS Q8 4-liters biturbo og V8-motor med 600 hestekrefter blir noe av det råeste du kan se på norske skilter fra første kvartal 2020.

0-100 går på 3,8 sekunder (et snaut sekund dårligere enn nevnte Model X) og dreiemomentet er på hele 800 Nm mellom 2200 og 4500 omdreininger. 

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan faktisk økes til 305 km/t med et oppsett tilgjengelig i en egen pakke.

I tillegg har RS Q8 noe en Model X er helt blottet for – og som mange gjerne hadde tapt en sprint for å få:

Lyden av en brummende V8 i heftige girskift.

Les også: Dette er det nærmeste du kommer verdens dyreste SUV

Fullblods SUV

RS Q8 har et ørlite miljøalibi i form av et mildhybridsystem som reduserer forbruk og utslipp en smule.

Systemet regenerer ved nedbremsing og bidrar til at motoren kan kobles av i inntil 40 sekunder i aktuelle situasjoner der det ikke er behov for krefter. 

Kamerasensorer sørger også for at motoren automatisk starter opp når de fanger opp at bilen foran øker hastigheten.

– Satsingen vår på elektriske biler skyter fart, men parallelt satses det stort også på Audi Sport. RS-historien skriver seg 25 år tilbake, og dette er første gang man kombinerer RS-merkevaren med en fullblods SUV i det store segmentet. RS Q8 blir åpenbart spydspissen for RS-modellene våre, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.