Oransje bil på vei
LADBAR LUKSUS: Bentley Bentayga ladbar hybrid er klar for norske veier fra midten av oktober. Luksus-SUV-en har en startpris på 2,1 millioner. Foto: Bentley Motors
Bentley Bentayga hybrid har startpris på 2,1 mill.:

10 nordmenn har allerede bestilt denne

En ledning gir Bentley Bentayga ørlite kontakt med den øvrige nybilparken i Norge. Ellers er både luksusen og prislappen i en egen klasse.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Bentleys første ladbare modell er klar for norske veier. Det britiske luksusmerket lover håndlagede elektrifiserte versjoner av alle modeller innen 2023.

Det er en overdrivelse å påstå at det har vært kø av Bentayga-kunder utenfor Bentleys første og nyåpnede butikk i Oslo.

Men når vi vet at den ladbare hybriden fort koste rundt 2,5 millioner kroner, så er kanskje ikke 10 forhåndsolgte eksemplarer så dårlig likevel. 

Bentley kaller Bentayga Hybrid for verdens første ekte elektrifiserte luksusbil. Vi kan enkelt liste opp noen bilkonsernsjefer og merkeentusiaster som gjerne diskuterer den påstanden. Og vi i Motor tar gjerne oppdraget med å finne fasiten.

Heller lese om noe mindre? Nissan med mikro bil for store byer

Interiør i bilHJEMMEKOSELIG: Skai? Niks.

Håndlaget

Det er uansett interessant å vite hvordan en elektrifisert bil med startpris på 2,1 millioner takler en norsk vinter og om den annonserte rekkevidden på snaue fire mil er reell. Forhåpentligvis kan en framtidig test fortelle oss det. 

Og det er definitivt et faktum at dette vil være noe av det mest luksuriøse vi vil se på norske veier.

Alle Bentley er håndlaget på fabrikken i Crewe. Det tar 130 timer å bygge en Bentayga hybrid. Og den kommer selvsagt med permanent firehjulsdrift, luftfjæring og det meste av tenkelig utstyr. Og alt sammen ganske nøyaktig 100 år etter at Bentley Motors ble stiftet av Walter Owen Bentley.

Les også: Dette er det nærmeste du kommer verdens dyreste SUV

Solid for en koloss

Bentaygas ladbare drivlinje består av en ny 3,0-liters sekssylindret bensinmotor og en elektrisk motor som fungerer både som motor og generator og som gir 128 hester og 400 Nm dreiemoment.

Totalt får man 450 hester, 700 Nm og en akselerasjon fra 0-100 km/t. på 5,5 sekunder. 

Et CO2-utslipp på bare 79 g/km og et forbruk på 0,35 l/mil er naturligvis solide tall på en koloss som dette. 

Og ikke overraskende er dette tidenes mest forbruks- og utslippsvennlige Bentley.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?