URIMELIG: Vigdis Svennungsen i NAF Advokat mener et angregebyr på åtte prosent er urimelig høyt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

NAF om Møllers avbestillingsgebyrer:

– Urimelig høyt!

NAF reagerer på de høye avbestillingsgebyrene til bilimportøren Harald A. Møller. Gebyrets størrelse er avtalt i nesten alle bilhandler.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: NAF reagerer på høye gebyrer for å angre bilkjøpet.

– Åtte prosent er urimelig dyrt, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er advokatkontoret til NAF.

Mens det norske næringslivet er i kjempekrise, og nærmere en kvart million mennesker har mistet jobben sin eller blitt permittert bare de siste par ukene, beregner Norges største bilimportør seg enorme summer i gebyrer fra kunder som angrer seg, eller ikke lenger har råd til å kjøpe bil – slik de bare for kort tid siden trodde de kunne.

36.000 kroner

Gebyret for å kansellere er åtte prosent av kjøpesummen.

– Dette skal dekke tapene våre, har kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller uttalt til Motor.

For en gjennomsnittsbil til 450.000 kroner utgjør åtte prosent 36.000 kroner.

For førsteutgaven av VW ID.3 utgjør gebyret 28.000 kroner, og for en velutstyrt versjon av kjempepopulære Audi etron utgjør gebyret rundt 60.000 kroner.

– Møller selger så mye biler og tjener så mye penger at jeg synes et så høyt gebyr er unødvendig, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Les også: Toyota-sjefen om korona-frykten

ÅTTE PROSENT: I punkt åtte i standardkontrakt for kjøp av både brukte og nye biler står det at gebyret for å avbestille er åtte prosent av kjøpesummen. Faksimile av kontrakten

Forsvarer gebyret

Men åtte prosent angregebyr gjelder de aller fleste bilkundene, viser det seg.

I standardkontrakten til Norges Bilbransjeforbund er åtte prosent avbestillingsgebyr standard. Denne kontrakten brukes av de fleste bilselgere.

Bilbransjeforbundet forsvarer gebyrets størrelse.

– Når man inngår kjøpekontrakt settes bilen nærmest umiddelbart i produksjon. Alt økonomisk tap forårsaket av avbestillingen kan kreves dekket. For nye biler er det både fortjenestetap og annonseringsutgifter. For brukte biler er det blant annet tap ved dekningssalg og ny annonsering, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges bilbransjeforbund.

Men han legger til:

– Vi opplever imidlertid også at mange forhandlere strekker seg langt for å beholde fornøyde kunder.

Les også: Nybilsalget har stupt etter korona-utbruddet

Hverken NAF eller Forbrukerrådet mener gebyr for kansellering er ulovlig.

– De kan kreve erstatning for tap. Men åtte prosent er mye, gjentar Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Også dersom det ikke står noe om avbestilling i kontrakten kan du bli avkrevd omkostninger ved avbestilling.

– Selger kan etter forbrukerkjøpsloven kreve at du som kjøper dekker de utgiftene han har hatt som følge av avbestillingen, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Men gebyrets størrelse kan ikke være hva som helst.

– Selger må dokumentere at han har hatt disse kostnadene, sier Skarderud.

Men som Motor har fortalt:

Hverken Tesla eller Toyota tar en eneste krone i gebyr dersom du nå ikke har råd til bilkjøpet. Toyota har innført et «korona-unntak», mens Tesla har det som standardvilkår helt uavhengig av pandemien.