Mercedes GLC F-Cell er verdens første ladbare hydrogenbil
VERDENS FØSTE: Mercedes GLC F-Cell blir verdens første ladbare hydrogenbil når den kommer i salg neste år. Foto: Mercedes
Mercedes GLC F-Cell kombinerer en brenselcelle og batterier som kan lades
KOMBINERER DET BESTE: Mercedes GLC F-Cell er en hydrogenbil som også har et batteri som kan lades. Foto: Mercedes
I salg neste år

Verdens første ladbare hydrogenbil

Mercedes jobber med en helt ny plattform for elektriske biler, men før den er klar kommer fabrikken med verdens første ladbare hybrid hydrogenbil. Teknologien bygges inn i en GLC SUV som kommer på veien allerede neste år.

Mercedes GLC F-Cell (fuelcell), skal ta opp konkurransen med Toyota MIrai og Hyundai iX35, som er de eneste hydrogenbilene på det norske markedet i dag. Teknologien i Mercedes er en kombinasjon av en elektrisk bil og en hydrogenbil. Den har en batteripakke som kan lades og gi en rekkevidde på rundt 50 kilometer. I tillegg har den en tank med hydrogengass og en brenselcelle som lager strøm om bord i bilen. Siden det foreløpig er langt mellom hydrogen-stasjonene, er tanken at dersom du er i ferd med å kjøre tom for hydrogen, kan du alltids finne en lader og fylle batteriene med strøm. Til sammen kan batteriene og brenselcellen gi en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Begge leverer strøm til en elmotor som driver bakhjulene.

Les også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde

Hvor mye bilen vil koste, sier ikke Mercedes noe om foreløpig. Bilen skal imidlertid komme i vanlig salg neste år. Når det gjelder Toyota Mirai, er det foreløpig bare mulig å leie bilen på tre års kontrakt.

Les også: Dette er elbilene uten batteri og rekkeviddeangst

Mercedes GLC F-Cell (fuelcell), skal ta opp konkurransen med Toyota MIrai og Hyundai iX35, som er de eneste hydrogenbilene på det norske markedet i dag. Teknologien i Mercedes er en kombinasjon av en elektrisk bil og en hydrogenbil. Den har en batteripakke som kan lades og gi en rekkevidde på rundt 50 kilometer. I tillegg har den en tank med hydrogengass og en brenselcelle som lager strøm om bord i bilen. Siden det foreløpig er langt mellom hydrogen-stasjonene, er tanken at dersom du er i ferd med å kjøre tom for hydrogen, kan du alltids finne en lader og fylle batteriene med strøm. Til sammen kan batteriene og brenselcellen gi en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Begge leverer strøm til en elmotor som driver bakhjulene.

Hvor mye bilen vil koste, sier ikke Mercedes noe om foreløpig. Bilen skal imidlertid komme i vanlig salg neste år. Når det gjelder Toyota Mirai, er det foreløpig bare mulig å leie bilen på tre års kontrakt.