Motor test Ford Focus RS og Honda Civic Type R
Bak rattet i Focus RS eller Civic Type-R kjører du gjermne en omvei hjem fra jobb så ofte du har sjansen. Foto: Andreas Handeland
Ftest ord Focus RS og Honda Civic Type-R
Et hint av motorsport, et luftinntak med funksjon, en ventilert bremseskive eller en helt unødvendig karbondings er nok til å framkalle gåsehud Foto: Andreas Handeland
test Ford Focus RS og Honda Civic Type-R
Følelser, prestasjon og praktiske egenskaper – det er tre ønsker på én gang som Ford Focus RS og Honda Civic Type-R tilfredsstiller. Foto: Andreas Handeland
test Ford Focus RS og Honda Civic Type-R
Har du lommene proppfulle av riksdaler er Focus RS en mer komplett bil og vil nok for de fleste fungere bedre i hverdagen. Foto: Andreas Handeland
Test Ford Focus RS og Honda Civic Type-R
Civic leverer en enda mer reindyrket, rå kjøreopplevelse langt rimeligere en Ford. Foto: Andreas Handeland
Bilene som gjør hverdag til fest

Super-duellen Ford Focus RS mot Honda Civic Type-R

Heldigvis finnes det fortsatt biler som klarer å kombinere fornuft og følelser. Bak rattet i Ford Focus RS og Honda Civic Type-R blir hverdagen en fest og du kjører gjerne den lengste veien hjem fra jobb.

Du kjenner deg ikke igjen i påstanden om at bilen er en gjenstand som skal frakte noe fra A til B. Du kjenner det klør i knokene når noen mener grom motorlyd er synonymt med bråk og mas. Et hint av motorsport, et luftinntak med funksjon, en ventilert bremseskive eller en helt unødvendig karbondings er nok til å framkalle gåsehud. Viktig melding: Bilprodusentene har ikke glemt deg. Følelsene og lekenheten står fortsatt på agendaen. Det finnes fortsatt godt med entusiaster i arbeidsrekkene. Focus RS og Civic Type-R er begge eksempler på biler der nettopp disse får lov til å briljere. Dette er biler som gjør at du gjerne kjører en omvei hjem fra jobb så ofte du har sjans.

I likhet med de aller fleste bilkjøpere må også bilelskere krype til korset når hverdagen krever sitt. Plutselig er det barneseter, vogner og handleposer som gjelder. Og gjerne en hund. Du gremmes av tanken på at innkjøpet av en kjip bil er uunngåelig.

Tre ønsker på én gang

Følelser, prestasjon og praktiske egenskaper – det er faktisk tre ønsker på én gang. La oss begynne med Focus RS. Ford har lange tradisjoner når det kommer til å levere gromme saker til entusiastene. For å bruke Cortina, Escort, Capri og Sierra som eksempler – alle har de kommet i versjoner der ytelser og kjøreegenskaper har stått i fokus. Den første RS-utgaven av Focus kom i 2002. En turboladet motor på 212 hester, et beinhardt understell og en heftig differensial på forhjulene sørget for ytelser og egenskaper man ikke hadde sett særlig til i forhjulsdrevne biler.

Les også: Denne Forden må du søke om å få kjøpe

Den neste RS ble vesentlig mer ekstrem motormessig. En trimmet utgave av den femsylindrede motoren fra Focus ST fant veien ned under panseret. 305 hester og et herlig, karakteristisk lydbilde var tydeligvis ikke nok, for etterpå kom den ekstreme RS500 med 350 illsinte hester. Denne fikk legendestatus fra dag én, var kun tilgjengelig i mattsvart farge og ble produsert i 500 eksemplarer.

Downsizing

Lista var lagt. Derfor var det mange som rynket på nesa da Ford viste RS-en vi her kjører. En sylinder måtte gå – den store Volvo-femmeren ble ofret til fordel for en 2,3-liters firesylindret turbomotor. Til gjengjeld fikk bilen drift på alle fire hjul, og er således bedre rustet til å takle den voldsomme effekten på 350 hester.

Dette er en voldsom bil, punktum. Så rask og potent, men samtidig så lettkjørt og inkluderende at hvem som helst kan få følelsen av å være rallysjåfør. Styrefølelsen, bremsene, kraften, balansen, fargen, stylingen og den herlige brummingen fra de store eksosrørene er bare noe av det som gjør RS lett å elske. Her er det bare å dra på racerbanen, for så å stoppe i matbutikken.

Har turtallskongen abdisert?

Honda er blant verdens ypperste motorbyggere, enten vi snakker bil, båt, MC, aggregater eller gressklippere. Den japanske fabrikken, som har lang fartstid med både motorsport og sportsbiler, har tradisjonelt sett utstyrt sine kjøremaskiner med turtallsvillige, hissige motorer som ikke har fått pustehjelp fra turbo eller kompressor.

Civic Type-R ble første gang lansert i 1997 med en 1,6-liters motor. De fleste generasjonene etter har hatt toliters-motorer på rundt 200 hester. Det er først nå i fjerde generasjon bilen får kraftpakka den fortjener, og som kanskje bidrar til at den bærer R-betegnelsen med full verdighet.

Les også: Nordmenn i kø for Hondas nye superbil

310 illsinte turbohester i en lett Civic er på grensen til galskap. Og tro det eller ei, ytelsene oppleves som mer elleville i praksis enn på papiret. Karakteristikken lukter fortsatt Honda racing lang vei. I tillegg har den dreiemomentet forgjengerne aldri kunne by på. Det beste fra to verdener.

Like, men ulike

Det er helt riktig å sammenligne disse to bilene. Begge er kompaktklassebiler, har over 300 hester og gir mang en grom sportsbil skikkelig kamp. Men der stopper også mange av likhetene, for heldigvis har de to produsentene valgt litt forskjellige veier til målet om å gi deg som fører hakeslepp.  

Focus RS er rå. Motorkraften, lyden, bremsene, understellet og firehjulsdriften – alt føles omtrent som i en rallybil, dog noe mer sivilisert. Det finnes til og med et eget baneprogram, samt en ”drift mode” for deg som liker å ligge sidelengs, der 70 prosent av kreftene finner veien til bakhjulene. Politisk ukorrekt er bare fornavnet, og nettopp derfor byr den på en kjøreopplevelse av de sjeldne. Focus RS oppleves som en salig blanding av Usain Bolt, en linedanser og den skumleste dørvakta i byen. Et sofistikert kompromiss.

Civic Type-R er racerbilen av de to. Mer reinspikka og kompromissløs. Ikke bare ser den ut til å komme rett ut fra Suzuka Circuit i Japan, den føles sånn også. Glem støydemping og lang fjæringsvei, her er det presisjon, kraft og effektivitet som gjelder. Type-R er veldig mekanisk og byr på en mindre ”innpakket” kjøreopplevelse enn Focus RS. Du er med på alt som skjer; det bråker, smeller og du hører mekanikken jobbe på spreng.

Ekstrem er fornavnet

Civic leverer en kjøreopplevelse få andre biler på samme side av millionen kan skilte med. Racingsetene er utrolig gode, samtidig som kroppen sitter som støpt. Cockpitformen på dashbordet og midtkonsollen nærmest pakker deg inn der du sitter og tøyler de rå kreftene.

Dette er uten tvil den råeste forhjulsdrevne bilen på markedet. Styringen er superpresis, bremsene heftige, og motorkraften virker like massiv som i Focus RS. Vi skulle kanskje ønsket oss noe mer lyd fra kraftpakka under panseret, men likevel er det lite tvil om at denne bilen mener alvor. Og det herlige hese suset fra turboen som spinner opp er sterkt vanedannende.

Valgets kval

Focus RS og Civic Type-R spiller på mange av de samme strengene. Likevel frir de nok til hver sin fanskare. Focus er nokså mye dyrere enn Civic, men er dog en bedre helårsbil her til lands dersom man skal tenke praktisk på det.

Setene i Focus RS er beinharde i ryggen og blir litt slitsomme på langtur, og kløtsjen er litt hard for å takle alle kreftene. Civic er så stiv at langtur på dårlige norske telehiv-veier blir en prøvelse for innvollene, og man hører omtrent hver lille sandkorn man kjører over. Så ja, det er absolutt ting som kunne vært gjort slik at disse bilene kunne fungert bedre i hverdagen, men da hadde jo noe av sjarmen forsvunnet. Råskapen hadde svunnet hen.

Hvilken skal du velge? Har du lommene proppfulle av riksdaler er Focus RS en mer komplett bil og vil nok for de fleste fungere bedre i hverdagen. Civic leverer på den annen side en enda mer reindyrket, rå kjøreopplevelse langt rimeligere en Ford, og gir deg således mest for pengene.

 

Honda Civic Type-R

Ford Focus RS

Motor, cm3:

Firesylindret, 1996

Firesylindret, 2261

Effekt, hk ved o/min:

310/6500

350/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min:

400/2500-4500

440/2000-4500

0-100 km/t, sek:

5,7

4,7

Toppfart, km/t:

270

266

Oppgitt forbruk blandet, l/mil:

0,73

0,77

CO2-utslipp, g/km:

170

175

Bagasjerom, VDA, l:

498-1215

260-1045

Pris, fra, kr:

558900

719000

Pris, testbil, kr:

578900

771400