Hondas nye superbil NSX
TIL NORGE: NSX skal bare bygges i et lite antall, men den norske Honda-importøren håper å få så mange som mulig til Norge. Foto: Rune Korsvoll
Sportslig Honda NSX interiør
HYBRID: Med en midtplassert bensinmotor og tre elmotorer, yter Honda NSX 573 hester. Foto: Rune Korsvoll
Midtplassert motor i Honda NSX
FLERE NORSKE: Det er minst fem personer i Norge som står på listen for å få kjøpe Honda NSX. Foto: Rune Korsvoll
Første Honda NSX kom i 1990 og er blitt et ikon
34 NSX I NORGE: Fortsatt går det 34 eksemplarer av forrige Honda NSX på norske veier. Den er blitt et ikon. Foto: Rune Korsvoll
Vet ikke prisen

Norske kjøpere ”i kø” for Hondas nye superbil

En legende vender tilbake. Mer presist kan det ikke sies når Honda NSX nå er klar for bestilling. Flere nordmenn står i kø for å sikre seg en av de få bilene som skal bygges. Hva den vil koste vet de ennå ikke.

– Foreløpig vet vi ikke hva bilen kommer til å koste her hjemme, hvem som får selge den, hvor mange biler vi får eller når den kan leveres. Med det spiller mindre rolle for de entusiastene som venter på bilen. Vi har i hvert fall fem nordmenn på lista, som har sagt at de skal ha bilen uansett. I frste omgang skal 200 biler til Europa, og vi håper at våre kunder i hvert fall får sine biler, sier Tom Gullkrona Skoglund, PR-sjef hos den norske Honda-importøren.

Honda NSX er priset til 180 000 euro i Tyskland, eller rundt 1,7 millioner kroner med dagens kurs. Hva de norske avgiftene på bilen blir, har den norske importøren ikke kunnet regne ut. Blant annet fordi alle data på bilen – inkludert offisielle CO2-utslipp – er kjent. Dette har stor innvirkning på avgiften. Et sted mellom 2,5 og 3,0 millioner kroner vil  trolig ikke være så langt unna sannheten.

Se superbilene på Géneve-utstillingen

NSX har en midtplassert twin-turbo V6-motor på 500 hester,  ni-trinns automatgirkasse, hybriddrivverk med to elmotorer foran og en bak som sørger for firehjulstrekk og superrask akselerasjon. Akkurat hvor rask og hvor sterk, vet foreløpig bare Honda. Inkludert de elektriske motorene, er ytelsen 573 hester og dreiemomentet på 645 newtonmeter. Foreløpig har ikke Honda oppgitt noen akselerasjonstid – som er viktig for slike biler – men et sted rundt tre sekunder fra 0-100 km/t bør være mulig.

Bilen kommer 26 år etter at første generasjonen av superbilen ble satt i produksjon. Den er blitt en klassikere og er årsaken til at folk kjøper nye NSX usett og uprøvd. NSX skal bygges i Ohio i USA, og ikke i Japan som originalen fra 1990.