Opel Ampera-e på norske veier til våren
TIL VÅREN: Opel Ampera-e kommer på norske veier til våren. Foto: Opel
Opel Ampera-e 2016 vil koste under 300.000 kroner
UNDER 300.000: For å være konkurransedyktig må Opel Ampera-e koste under 300.000 kroner. Foto: Opel
Opel Ampera-e batteri 60 kWh
STORT BATTERI: Det store 60 kWh batteriet er en del av bunn-konstruksjonen i Ampera-e Foto: Opel
Opel Ampera-e 2016 teknikken
UTEN ANGST: Opel Ampera-e tar livet av rekkeviddeangsten. Fabrikken sier 400 kilometer. Hva det vil si i praksis på norske veier vet vi ennå ikke. Foto: Opel
Under 300.000 kroner

Opel Ampera-e skal klare 400 kilometer

Til våren starter produksjonen av Opels nye elbil Ampera-e. Den skal kunne kjøre 400 kilometer før batteriet er tomt og slår dermed konkurrenter som e-Golf, BMW i3 og Nissan Leaf med10-15 mil.

– For oss blir dette stort. Ampera-e er en elbil for vanlige folk som tar livet av rekkeviddeangsten. Bilen lanseres til våren. Nøyaktig når de første norske kundene får sine biler kan jeg ikke si, men det skjer i god tid før sommeren neste år, sier Stein Pettersen som er informasjonssjef i Opel Norge.

Les også: De nye elbilene uten rekkeviddeangst

 Prisen på Ampera-e er ennå ikke klar, men med konkurrenter som e-Golf ( 271.000 kroner) og BMW i3 (285.000 kroner), bør den koste under 300.000 kroner. Og det selv om Opel sikkert kommer til å følge oppskriften fra Astra: Mye utstyr standard fra rimeligste utgave.

Ampera-e er bare 4,17 meter lang men har plass til fem personer. Bagasjerommet er på 381 liter og det er bra sammenliknet med mange konkurrenter. Det store batteriet ligger under bilen og er en integrert del av bunnen på bilen. Motoren yter 204 hester og det gir en akselerasjon fra 0-50 km/t på 3,2 sekunder.

Les også: Er nordmenns kjærlighet til elbiler i ferd med å ruste?

Når det gjelder rekkevidden så klarer bilen 400 kilometer ”med god margin” ifølge Opel-sjef Karl-Thomas Neumann. Den amerikanske utgaven av bilen, Chevrolet Bolt, har en oppgitt rekkevidde på 383 kilometer. Forskjellen oppstår på grunn av forskjellige testmetoder i USA og Europa.

Ampera-e har et 60 kWh batteri, omtrent dobbelt så stort som det som sitter i Nissan Leaf. Ifølge fabrikken vil batteriet kunne fullades på rundt ti timer fra en kontakt i veggen hjemme.

REKKEVIDDE KONKURRENTER

BMW i3                   300 km

Kia Soul el               210 km

Mercedes B el.          200 km

Nissan Leaf               250 km

Renault Zoe               240 km

VW e-Golf                190 km

Opel Ampera-e          400 km

Målt etter EUs norm NEDC.