motor test Citroen C3 2017 frisk og ungdommelig
UNG OG FRISK: Med blanding av flere farger blir Citroën C3 en ungdommelig og kul bil. Foto: Rune Korsvoll
motor test citroen c3 2017 frisk og ungdommelig
SPENNENDE: Også interiøret er spennende. Kjøreopplevelsen byr på mye komfort. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Citroen C3 2017
PÅ NETT: Et kamera i frontruten tar opp hele kjøreturen din og du kan sende bilder fortløpende til venner på nettet. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor har kjørt

Test Citroën C3 2017 - frisk og ungdommelig

Når nye Citroën C3 komme til Norge i januar, er det med en friskere og mer ungdommelig stil. Med et kamera i frontruten tar du opp hele kjøreturen og kan overføre bilder direkte til vennene dine.

Akkurat det er kanskje ikke noen stor nyvinning for oss som er over den første ungdommen. For dagens unge er det viktig å være på nett hele tiden. Og det er du altså i nye C3. Men kameraet kan også dokumentere en krasj eller andre hendelser i trafikken. Det kan være nyttig overfor forsikringsselskapet i etterkant.

Les også: Peugeot og Citroën avslører bilenes virkelige forbruk

Nye C3 er 150 kilo lettere enn DS3. På en småbil er en slik vektreduksjon imponerende og bidrar til lavere forbruk, bedre akselerasjon og kvikkere kjøreegenskaper. Alle disse egenskapene fikk vi erfare under vår første prøvekjøring. Bilen, som var utstyrt med en 82 hesters bensinmotor og femtrinns manuell girkasse, føltes faktisk ganske sprek. Et minus er at støyen fra motoren med tre sylindrer er i høyeste laget under akselerasjon. Ellers er kjørekomforten god, med en relativt myk avfjæring.  En 110 hesters bensinmotor med turbo og en 99 hesters dieselmotor står også på programmet. Ønsker du automatgir, er den gode nyheten at Citroën har byttet ut den trege EMG-girkassen med et vanlig automatgir.

Les også: 17 biler i verdens tøffeste vintertest

Elles er det nok den personlige stilen som vil være nøkkelen til suksess for Citroën C3. Designen er ganske kul. Du kan bestille forskjellige fargesammensetninger og luftputer langs sidene på bilen, slik storebror C4 Cactus har. De er ikke bare et designelement, men gjør også at du unngår småbulker langs siden.

Les også: Disse ti bilene forandret verden

Til å være en småbil, er C3 ganske praktisk. To voksne får greit plass i baksetet. I utgaven med glasstak blir takhøyden bak i minste laget for voksne. Bilen mangler automatisk nødbrems, men dette kommer i mai.

Prisen på C3 er ennå ikke klar, men siden konkurrentene er biler som Toyota Yaris og VW Polo, vil den trolig starte rundt 180.000 kroner.