motor tester 17 biler under barske vinterforhold
STORE FORSKJELLER: Når vi tester 17 nye biler under krevende vinterforhold, avslører vi store forskjeller i forbruk, varme, kjøreegenskaper og startvillighet. Vi gir deg svaret på hvilke biler som klarer vinteren best. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
det er store forskjeller i bilenes varmeapparat og lys  når Motor tester i vinterkulde
VANSKELIGE VINTERVEIEN: Kjøring på norske vinterveier er krevende og setter store krav til både bil og fører. Vi viser deg de beste bilene. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
Motor har testet bilene i ned mot minus 40 grader
OBJEKTIVE TESTER: Bilene testes både på landevei, bane og i laboratorium som tester av forbruk og utslipp i kulde hos VTT Technical Research Center i Helsingfors. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
Vinterbil-testen 2015

Best i bitende kulde

Med temperaturer ned mot minus 40, måtte bilene i årets store vintertest gjennom ekstreme prøvelser. Til slutt sto Mercedes C220 og VW Passat igjen som vinnere.

VINTEREN KAN VÆRE TØFF både for bil, fører og passasjerer.  I Norden har vi forhold som skiller seg betydelig fra det bilprodusentene anser å være normale. Derfor har vi også i år testen 17 av de nye bilene som kom i 2014 under til dels ekstreme vinterforhold. Vi ønsket å finne ut hvor bra varmeapparatet fungerer, hvor mye drivstoff bilene egentlig bruker på norske vinterveier og hvordan kulden påvirker utslippene. Hvor godt lys bilene har, er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten. Viktig er det også å finne ut hvor gode og sikre kjøreegenskapene er på snø og is, hvor gode bremsene er og hvor godt bilene tar seg fram i snø. Med andre ord egenskaper som både har med komfort og sikkerhet å gjøre. Testen kjører vi i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, som har gjort tilsvarende tester i 25 år.

Testen startet tidlig i januar med avgassmålinger og lystetser i laboratorium og ble avsluttet med ti dagers testing i Ivalo i finsk Lappland i slutten av januar. I år varierte temperaturen fra minus ni til minus 40 grader. Resultatene fra denne testen gir deg det beste utgangspunktet for å velge den bilen som presterer aller best når forholdene er som aller verst. Men OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet, miljø og komfort i mørketid og kuldegrader.

FORBRUKET ØKER dramatisk sammenliknet med de tallene fabrikkene skryter av i sine salgsbrosjyrer. For flere av bilene kan det dreie seg om en dobling av forbruket når vi tester i minus sju grader.

LED-LYS danker nå ut xenonlyktene. Tidligere har xenon-lykter gitt det aller beste lyset, men i år har fem av testbilene LED-hovedlys, mens bare to har xenon.

Grafen som viser lysbildet fra hver enkelt bil er bare en av mange enkelt-tester. Resten leser du i magasinet Motor. Hvit= LED-lys, blå = xenon og gul = halogen.

TESTEN AVSLØRER store forskjeller på bilenes varmeapparat. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming.

SIKRE KJØREEGENSKAPER er ofte undervurdert i bilvalget og er spesielt viktig på glatt underlag som snø og is. God stabilitet, hjelper deg å beholde godt grepet i svinger. Gode elektroniske hjelpesystemer hjelper deg når du gjør feil.

LIKE DEKK. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 piggfrie vinterdekk. Dermed er det bilens evne til å ta seg fram på snø og is, gi god stabilitet i svingene eller korte bremsestrekninger i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

Les hele testen med karakterkort og test-resultater i magasinet Motor

Konklusjonene

Mercedes-Benz C220 CDI Blutec aut        8,8 poeng

Delt førsteplassen i testen går til en bil med bakhjulstrekk. For mange er dette overraskende, men skyldes at ingeniørene har klart å utvikle svært gode antispinn- og antisladd-systemer som veier opp for gamle svakheter. Men en førsteplass betyr også at bilen er svært god på andre områder og gir svært god varme og lave utslipp. Bare det høye forbruket og trege setevarmen trekker ned.

 Pris fra kr 469 875,-   Motor: 170 hk diesel

VW Passat 2,0 TDI DSG Highline   8,8 poeng

De svært gode og stabile kjøreegenskapene, kjørekomforten på landevei og de gode bremseegenskapene på is, er noen av de store styrkene til nye VW Passat. På den negative siden noterer vi et høy forbruk i kulde – spesielt i småkjøring. Dette gir imidlertid positive utslag på varmen i bilen. Bilen har også høye utslipp av NOx.

 Prs fra kr 438 000,-   Motor: 150 hk diesel

BMW 218i Active Tourer    8,6 poeng

Den første BMW-en med forhjulstrekk deler andreplassen og viser at den er godt forberedt for vinter og kulde. Den er ikke best når det gjelder kjøreegenskaper og grep på glatt underlag, men er aller best når det gjelder å gi rask og god varme i kupeen og god varme i setene. Den nye, tresylindrete motoren har svært godt effektivitet i kulde.

Pris fra kr 310 900,-   Motor: 136 hk bensin.

 

Ford Mondeo stv. 2,0 TDCi aut. Titan       8,6 poeng

En del andreplass viser at Ford har gjort mye riktig når det gjelder vinteregenskapene til nye Mondeo. Den får toppkarakter for lave utslipp i kulde og den har en tilleggsvarmer som gir rask varme i kupeen. I tillegg bremser den godt på snø. Antispinnsystemet bidrar imidlertid ikke til den beste framkommeligheten. Fjernlyset kunne også vært bedre.

Pris fra kr 381 000,-   Motor: 150 hk diesel

Mini Cooper Hatchback 5d.                        8,5 poeng

Nye Mini er bygget på mye av den samme teknologien som BMW 2 Active Tourer og har mange av de samme styrker og svakheter. Mini har også lavt forbruk i kulde, men utslippene er litt høyere. Den er litt dårligere på varme i kupeen, men til gjengjeld er kjøreegenskapene på vanskelige vinterveier svært gode. I ekstreme situasjoner er det får som slår Mini. Fjernlyset kunne  vært bedre.

 Pris fra kr 231 000,-   Motor: 136 hk bensin

Citroen C4 Cactus Puretech           8,4 poeng

Navnet skulle tyde på at denne bilen hører hjemme under varme himmelstrøk. Cactus klarer seg imidlertid svært bra i de fleste situasjoner i kulde. Den er blant de varmeste bilene i testen og oppfører seg bra i kritiske situasjoner på veien. De elektriske varmerne i seter, bakvindu etc. er ikke spesielt effektive.  Utslippene fra kald motor er høye og bakbremsene frø fast.

 Pris fra kr 245 000,-   Motor: 110 hk bensin

 

Kia Soul 1,6 Exclusive         8,4 poeng

Soul presterer jevnt og godt med karakteren ni eller åtte i så å si alle tester. Oppvarmingen i kupeen er god og bilen har en motor med ”tradisjonell” teknologi som gir lave utslipp i kulde. Antispinnsystemet slår kraftig inn og trekker ned karakteren for framkommelighet. Bilen har også lang bremsestrekning på is. ESP-systemet fungerer godt.

 Pris fra kr 295 400,-   Motor: 132 hk bensin

 

 Jeep Renegade 1,4 Multiair                       8,3 poeng

Jeep bør være bygget for de aller tøffeste forholdene. I denne testen havner imidlertid Renegade midt på treet. Den er best på en viktig ting som rask varme i kupeen. På den negative siden noterer vi høyt forbruk i kulde, noe som igjen gir høye utslipp av CO og HC. Bilen har bare forhjulstrekk, men høyest bakkeklaring av alle.

Prs fra kr 339 800,-   Motor: 140 hk bensin

Skoda Fabia 1,2 TSI Style               8,3 poeng

Fabia er stabil og sikker å kjøre opp mot grensen for veigrep og får ti poeng for kjøreegenskapene. På langkjøring er den også stabil og god. Den tar seg også godt fram i snø. Fabia har lave utslipp av partikler og CO. Varmeapparatet presterer imidlertid under middels – spesielt i bykjøring -  og den har et nærlys som ikke imponerer. Fjernlyset er bedre.

 Pris fra kr 192 900,-   Motor: 90 hk bensin.

Nissan Qasqai 1,2 DIG-T Acenta                8,0 poeng

Denne basisutgaven av Qashqai er en grei vinterbil, uten spesielle styrker eller svakheter. Varmeapparatet fungerer godt og fjernlyset er bedre enn på mange konkurrenter. Dessuten er bremsestrekningen kortere en  gjennomsnittet på snø og is. Utslippene av NOx og partikler i kulde er imidlertid høyere enn ønskelig. Den elektroniske differensial-sperren fungerer godt, men antispinnsystemet slår av for mye motorkraft.

 Pris fra kr 267 000,-   Motor: 115 hk bensin.

Opel Corsa 1,0 T Cosmo                  8,0 poeng

Stabilitetssystemet i Corsa fungerer svært bra. Det er bra, for det er ikke mulig å slå av. Bilen får også bra karakterer for framkommeligheten og for xenonlyset, som er en del av utstyret på denne utgaven. De høye utslippene av HC og svært høye utslipp av sotpartikler, trekket ned karakteren. Vi kjørte denne testen to ganger og fikk same utslipp. Minus også for varme.

 Pris fra kr 180 900,-   Motor: 80 hk bensin

Toyota Aygo 1,0 X-play       7,9 poeng

Toyota har gjort et klassisk kompromiss mellom forbruk og varme: Forbrenningen er effektiv og forbruket i kulde lavt, også bilens vekt tatt i betraktning. Dermed blir det lite overskuddsvarme som kan brukes til oppvarming. Kjøreegenskapene er gode, med bra karakterer både for kjøring på snø og for den kritiske elgtesten. Fjernlyset er det korteste av alle testbilene.

Pris fra kr 148 800,-  Motor: 69 hk bensin.

Peugeot 108 VTi Allure       7,8 poeng

Dette er søstermodellen til Aygo. Poengsummen er nesten lik, men Peugeots motor er litt mindre effektiv i kulde. Det betyr litt høyere forbruk, men likevel ikke mye bedre varme i kupeen. Bremselengden er relativt lang . For kjøreegenskapene på snø og is får Peugeot karakteren ti. Den har raskest rundetid av alle. Den er med andre ord  svært sikker i kritiske situasjoner.

Pris fra kr 152 000,- Motor: 68 hk bensin

Hyundai i10 1,0 Comfort    7,5 poeng

Hyundais minste bil oppnår sitt beste resultat for lave utslipp i kulde. Den får også pluss for at oppvarmet ratt er standard. De dårligste karakterene får den for lys og sikt, men veigrepet under akselerasjon er heller ikke av de beste. Bilen er ganske rask når vi kjører den på snø-banen, men den korte akselavstanden gjør den litt mindre stabil enn de fleste.

 Prs fra kr 147 000,- Motor: 67 hk bensin

Mitsubishi Space Star 1,2 CVT Invite+     7,5 poeng

Bilens trinnløse automatgir og myke fjæring gir et godt grunnlag for meget godt veigrep. Space Star er den eneste bilen som får karakteren ti for framkommelighet og bremsegrepet er også bra. På vanlig vei gjør imidlertid den myke fjæringen og upresise styringen at bilen føles ustabil og ukomfortabel. Her blir det sisteplass. Høyt forbruk og dårlig varme trekker også ned.

 Pris fra kr 126 900,- Motor: 80 hk bensin

Smart Fortwo 1,0     7,1 poeng

Smart har noen grunnleggende svakheter som må overvinnes på vinterføre: Den korte akselavstanden med bakhjulsdrift og motoren bak er et dårlig valg for retningsstabiliteten. Akselerasjonen er dårlig og stopp-strekningen lang, men bilen er ikke dårligst i noen tester. Det gode antisladdsystemet hjelper godt mot disse problemene. Smart får gode karakterer for forbruk og utslipp.

 Pris fra kr 129 900,-  Motor: 71 hk bensin.

Renault Twingo SCe 70       7,0 poeng

Twingo er bygget over samme lest som Smart og har mange av de samme utfordringene. Til tross for litt lenger akselavstand får den også middels gode karakterene for kjøreegenskaper og samme svake karakterer for veigrep og bremsing. Bilen får sisteplassen i testen fordi effektiviteten i kulde er dårlig og viktige elektriske varmere er ekstrautstyr.

 Pris fra kr: Ikke i Norge  Motor: 71 hk bensin