Toyota Rav4 Hybrid 2016 og Mitsubishi Outlander PHEV ladbar hybrid testet av Motor
SUPER-SUV-ER: Ikke uten grunn er Toyota Rav4 Hybrid 2016 og Mitsubishi Outlander PHEV blant Norges mest solgte biler. Her møtes de til duell. Foto: Produsentene
Toyota Rav4 Hybrid 2016 har god plass, sterk motor og lavt forbruk
LAVT FORBRUK: Toyota Rav4 Hybrid har god plass, sterk motor og lavt forbruk Foto: Produsenten
Toyota Rav4 Hybrid 2016 er lettkjørt og har et praktisk interiør
LETTKJØRT: Toyota Rav4 Hybrid er lettkjørt og har et praktisk interiør Foto: Produsenten
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 kladbar hybrid er komfortabel på veien og kan kjøres elektrisk hvis du tar deg bryet å lade.
KJØRER ELEKTRISK: Mitsubishi Outlander PHEV er komfortabel på veien og kan kjøres elektrisk hvis du tar deg bryet å lade. Foto: Produsenten
Interiøret i Mitsubishi Outlander PHEV er praktisk og oversiktlig
PRAKTISK: Interiøret i Mitsubishi Outlander PHEV er praktisk og oversiktlig. Hvis du ikke gidder å lade bilen bruker den mye bensin. Foto: Produsenten
Norges mest populære SUV-er i duell

Toyota Rav4 Hybrid mot Mitsubishi Outlander PHEV

Begge er blant Norges mest solgte biler, men teknologisk sett har de valgt forskjellige veier til målet. Om du bør velge Toyota Rav4 Hybrid eller Mitsubishi Outlander ladbar hybrid, avhenger av bilbruken din.

NORDMENN TRYKKER fortsatt SUV-en til sitt bryst. Barske og høyreiste som de er, passer de den norske aktive livsstilen som hånd i hanske. Og mange liker å komme seg litt opp fra bakken og kunne sette seg rett inn.

Begge duellantene troner på toppen av norske salgsstatistikker. Outlander var Norges nest mest solgte bilmodell i mai. RAV4 følger hakk i hæl på sjuendeplass. Begge har sterke motorer, godt med plass, god komfort og lavt drivstofforbruk. De to krangler i utgangspunktet om de samme bilkjøperne, men har forskjellige egenskaper å banke i bordet med.

Les også: Slik jukser bilprodusentene med forbruket

TEKNOLOGIEN: Mitsubishi Outlander PHEV, omdiskutert på grunn av utseende, har vært på markedet i noen år. Som en plug-in har den fordelen av å kunne kjøres nokså langt utelukkende på strøm og dermed redusere drivstofforbruket og utslippet ganske betraktelig. Det krever riktignok at man er flink til å bruke ladekabelen, for uten den forsvinner mye av vitsen. Uten strøm stiger bensinforbruket rett til himmels.

Toyota har satset stort på hybridteknologi gjennom en årrekke. I motsetning til hva mange forventet, ble ikke nye RAV4 ladbar. Det kan nok for mange virke som å gå litt baklengs inn i framtiden, men det trenger ikke nødvendigvis være sånn. Teknologien er utprøvd, fungerer meget bra og holder forbruket nede på et beskjedent nivå. Dieselmotor er ikke lenger et alternativ i RAV4 på grunn av tøffe utslippskrav, og bensinversjonen er tregere, dyrere og bruker mer drivstoff. Så i praksis er det hybriden som skal selges.

Les også: Med ette utstyret i bilen slipper du fartsbot

 PÅ VEIEN: Begge disse hybrid-SUV-ene er gode å kjøre rundt i på tidvis dårlige, norske veier. Begge har et solid kraftoverskudd med både bensin- og elektromotorer som jobber sammen, de er oversiktlige og byr på god komfort.

Men det finnes klare forskjeller. Outlander er den mest komfortable. Gjerne litt amerikansk i stilen, kan du si. Toyota RAV4 er mer komfortabel enn sine forgjengere, men ikke helt på nivå med konkurrenten på dårlige veier. Til gjengjeld er den 200 kilo lettere og med det langt mer lettbeint enn Outlander. Det merkes spesielt godt på svingete veier.

RAV4 har dekk som triller godt, men som til gjengjeld støyer en hel del – spesielt på grov asfalt. Outlanderen er mer stillegående.

 INTERIØRET: Ønsker du deg barske SUV-er med god plass, er både RAV4 og Outlander gode valg. Begge byr på god baksete- og bagasjeplass og generelt god romfølelse. De sluker bakovervendte bakseter og feriebagasje lett som bare det. Toyotaens seter har god sidestøtte, mens de vi finner i Mitsubishien, er mykere og byr på bedre langturkomfort. RAV4 oppleves generelt sett som mer sporty enn Outlander.

Koppholdere, små rom og lagringsplass er det godt med i de to bilene – spesielt i RAV4. Men Toyota, hvorfor har dere dyttet inn en svær, gammeldags grøtsleiv av en girspak i en bil som ellers ser moderne og tøff ut både på ut- og innsiden?

 ØKONOMIEN: Det skiller kun noen tusenlapper mellom disse bilene med rikholdige utstyrspakker og firehjulsdrift. Det å fortelle deg hvilken av de to du bør velge, er ikke lett, for på veien føles de ganske like og byr på mange av de samme egenskapene. Derfor er det til syvende og sist bruksmønsteret ditt, sammen med smak og behag, som bør være tunga på vektskåla.

Les også: Motor tester de store, populære stasjonsvognene

Etter testkjøring på motor- og landevei viser våre målinger at Outlanderen har brukt 0,55 liter på mila og RAV4 0,54. Tilsynelatende er det så godt som dødt løp, men underveis var det store forskjeller. Mitsubishien har en stor fordel på kortere distanser fordi den kjøres i overkant av 30 km på strøm dersom batteriet er fulladet. Men når bensinmotoren begynner å jobbe, øker forbruket drastisk, og etter ca. 150 km krysses aksene på de to bilene. Derfra og oppover ser vi at Toyotas hybrid er noe gjerrigere, en klar fordel for deg som bruker bilen mest til langkjøring.

 Så, hvilken hybrid-SUV trekker det lengste strået i vår test? Outlander PHEV havner et bittelite hestehode foran RAV4 Hybrid på oppløpssiden, og det skyldes i stor grad lademuligheten. Når vi vet at en gjennomsnittsnordmann i snitt kjører 47 kilometer per dag, kan de fleste bruke Outlander utslippsfritt i hverdagen. Dette forutsetter selvsagt at man har ladetilgang – og ikke minst at man benytter seg av den.

Toyota RAV4 Hybrid 2wd

Pris, fra: 365.400 kr (2wd)

Lengde: 4,61

Bagasjerom: 501 l

Målt forbruk (15 mil): 0,54 l/mil

PLUSS: Plass, lavt forbruk, sterk motor, praktisk.

MINUS: Ikke ladbar, hjulstøy

 

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris fra: 414.900 kr (4wd)

Lengde: 4,70

Bagasjerom: 463 l

Målt forbruk (15 mil): 0,55 l/mil

PLUSS: Ladbar, komfort, god plass, oversiktlig.

MINUS: Høyt forbruk uten lading, tung.