NAF Motor tester Kia Optima stasjonsvogn
SPENNENDE: Kia Optima SW er en spennende stasjonsvogn, men møter tøffe konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo. Kia skal forsøke å kapre kunder med bedre kundeservice. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Kia Optima stasjonsvogn 2016 interiør
MYE UTSTYR: Kia Optima har mye utstyr og gir bra kjørekomfort. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Kia Optima stasjonsvogn 2016 bagasjerom
STORT: Bagasjerommet på 553 liter er litt større enn det Toyota Avensis og Ford Mondeo kan by på. Foto: Rune Korsvoll

Motor tester Kia Optima SW – stor og stilig

Nye Kia Optima skal konkurrere i det tøffe VW Passat-segmentet. En gunstig pris, lange garantier og god service er noen av argumentene som skal overbevise kundene om at dette er et godt kjøpt.

Det er over 15 år siden sist Kia hadde en stor bil i dette segmentet, og den var ikke særlig konkurransedyktig. Nå er det annerledes. Optima er en topp moderne bil, med et utseende som er ganske spennende. En stor stasjonsvogn passer godt inn i firmabil-segmentet, men også for familier som har behov for mye plass. I dag er det VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis som er storselgerne her. Et skår i gleden for Kia er det at markedet for stasjonsvogner er synkende i Norge. Kundene har lagt sin elsk på SUV-er i stedet.

Les også: Motor tester fem store stasjonsvogn-favoriter

Kia Optima stasjonsvogn, eller SW som den egentlig heter,  oppleves som en komfortabel bil. Vi finner oss godt til rette på førerplassen og vår GT-line utgave er proppfull av utstyr. Det betyr for eksempel  elektrisk justerbare og ventilerte skinnseter, panorama soltak, Harman Kardon musikkanlegg, LED hovedlys, parkeringsassistent, elektronisk justerbare støtdempere og selvfølgelig automatgir. Det betyr at vår bil koster 474.500 kroner. Kanskje ikke utpreget rimelig, men du får Optima SW fra 339.900 kroner med Classic utstyr og manuelt gir.

Standard fra nest rimeligste modell er sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems for andre biler og fotgjengere, cruisekontroll som holder avstanden til bilen foran, blindsonevarsler og annet moderne sikkerhetsutstyr. Utstyrsmessig er bilen med andre ord helt på høyde med konkurrentene.

Les også: Kia Niro Hybrid utfordrer Toyota Prius

Foreløpig kommer Optima med en 1,7 liters dieselmotor på 141 hester. Den gjør ikke dette til noen racerbil, men fungerer helt greit sammen med det sjutrinns automatgiret. Forbruket målte vi til 0,61 liter på mila på blandet kjøring. Det er brukbart til en stor bil med automatgir å være. Til sommeren kommer bilen med et ladbart hybriddrivverk, der du kan kjøre noen mil på strøm (fabrikken påstår fem mil) før bensinmotoren starter og tar deg videre. Dette blir ganske sikkert bestselgere, siden den vil få en avgiftsfordel sammenliknet med diesel-utgaven. Hva den vil koste er ennå ikke klart, men sedan-utgaven av Optima som allerede har dette drivverket, koster 367.400 kroner. Legger du på et stasjonsvogn-tillegg på 20.000 kroner, har du omtrent prisen.

Optima SW har et bagasjerom på 553 liter. Til sammenligning tar en Mondeo 500 liter og en Avensis 543 liter, mens Passat kan skryte av hele 650. I konkurransen mot VW, Ford og Toyota, kan Kias trumfkort bli et problemfritt bilhold. Det inkluderer blant annet sju års/150.000 kilometers garanti og lånebil ved verkstedbesøk.

DATA

Pris: Testbil kr 475.500,- (GT-line). Motor: Diesel m/turbo 141 hk, forhjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,86 m., 5 seter. Forbruk: 0,46 l/mil. Bagasjerom 553 lit.