Motor test Lexus RX 450h hybrid luksus suv
SPISER FOTGJENGERE: Lexus RX 450h kommer med to ansikter. F-Sport-modellen som vi har kjørt, ser ut som om den spiser små barn til frokost. Standard-utgaven er noe mer avdempet. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Lexus RX 450h hybrid luksus suv
MANGE KNAPPER: Følelsen av komfort bak rattet er svært høy. Det eneste vi ikke liker er at knapper og betjeningshendler, og det er mange, er spredt rundt omkring. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Lexus RX 450 h 2016 hybrid luksus suv
BARSK: F-Sport-utgaven har en ekstra basrk front. Kjøreopplevelsen er svært luksuriøs. Foto: Rune Korsvoll
Motor ntest Lexus RX 450 h 2016 hybrid luksus suv
VISER ALT: Den store skjermen viser alt som skjer rundt bilen. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Lexus RX 450h 2016

Test Lexus RX450h - kirurgisk komfort

Etter fem kilometer bak rattet i nye Lexus 450h, tenker jeg følgende: Sjelden har jeg kjørt en bil der alle detaljer er så perfekt utført. Aldri har jeg kjørt en bil der jeg må ha fingerkontroll som er hjernekirurg for å betjene den lille styrespaken til skjermen på dashbordet.

Folk snakker ofte om den avdempete lyden i dørene for å forklare godt håndverk og påkostet komfort. I Lexus RX 450h er det mye mer enn  det. Når jeg trykker på knappen til vindusheisen, kommer vinduet lydløst ned. Når jeg trykker ”opp”, lukkes det med et dempet sukk. Slik er hele bilen. Alle detaljer er designet og satt sammen med pinlig nøyaktighet.

Les også: Nå er hybrider og elbiler på salgstoppen

Komfort-følelsen forsterkes av en støysvak kupé og en avfjæring som sluker stort sett det som finnes av ujevnheter i veien. Men dette er kanskje ikke mer enn man bør forvente av en stor SUV som koster fra 725.200 kroner pluss vinterhjul og registreringsomkostninger? Ser vi på konkurrentene er det nesten bare BMW X5 med sitt ladbare hybrid-drivverk, som kan konkurrere. Audi Q5 er en del mindre og Mercedes GLE en del dyrere.

Les også: Nye Toyota Prius er Norges gjerrigste

Lexus RX 450h har et hybriddrivverk bestående av en V6 bensinmotor på 262 hester og to elmotorer – en foran og en bak. Total ytelse er 313 hester. I Norge er dette det eneste drivverket som leveres. Firehjulstrekk og automatgir er standard. Vi merker ikke så mye til alle disse kreftene til daglig. Det trinnløse automatgiret gir en myk kjørestil både på vanlig landeveiskjøring og under akselerasjon. Med full gass går den 0-100 km/t på under åtte sekunder. Ingeniørene har nå fått bedre kontroll på motorturtallet og støyen, som ofte har vært et ankepunkt mot de trinnløse girkassene under akselerasjon.

Les også: Lexus og 14 andre biler i nådeløs vintertest

Lexus påstår at bilen skal kunne kjøres på 0,53 liter på mila på blandet kjøring. Vi var ganske langt unna dette og havnet på rundt 0,8 i løpet av de dagene vi kjørte bilen.

Lexus RX 450h er en stor bil. Den innvendige plassen er svært god. Ikke minst i baksetet, som også kan fås med elektrisk justering. Bagasjerommet er på 530 liter. Setene er bedre enn i noen annen japansk bil vi har kjørt. Det jeg ikke liker er alle knapper som er spredt rundt omkring på dashbordet og midtkonsoll. Og dette med fingerkontroll som en kirurg er ikke en spøk: Den store skjermen på dashbordet betjenes med en liten styrespak mellom setene. Den er så følsom at det er vanskelig å få pilen til å treffe der den skal på skjermen. 

DATA

Pris: Testbil kr 944.100,- + reg. kost. Billigste fra kr 770.200 ,-. Motor: Bensin + 2 x elektrisk, 313 hk + trinnløst automatgir, 0,55 l/mil  blandet. Lengde: 4,89 m. Bagasjerom: 530 lit.