VINTERVEIEN: Kjøring på norske vinterveier er krevende og setter store krav til både bil og fører. Vi viser deg de beste bilene. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN

Vinterbiltesten 2014

Motor tester 15 nye biler i nådeløs vinter

Den norske vinteren kan være utrolig vakker, men for bilene våre er den nådeløs. Vi har satt 15 nye biler på ekstreme prøvelser for å finne de bilene som klarer seg aller best på vinterføre. Til slutt sto BMW 318 GT, Skoda Octavia og Mazda 3 igjen på pallen.

Publisert Sist oppdatert

NÅR KVIKKSØLVET i gradestokken kryper under 15–20 kuldegrader, kan bilturen blir pinefull både for de og bilen. Men noen biler klarer dette bedre enn andre. For å finne ut hvilke, kjører vi hvert å de nyeste bilene gjennom et omfattende testprogram. Vi ønsker å finne ut hvordan varmeapparatet fungerer, hvor mye drivstoff de egentlig bruker i norske vinterveier og hvordan kulden påvirker utslippene. Hvor godt lys bilene har, er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten. Viktig er det også å finne ut hvor gode og sikre kjøreegenskapene er på snø og is, hvor gode bremsene er og hvor godt bilene tar seg fram i dyp snø og opp bratte bakker. Ingen andre gjør en så omfattende test og resultatene fra denne testen gir deg det beste utgangspunktet for å velge den bilen som presterer aller best når forholdene er som aller verst. Men OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet, miljø og komfort i mørketid og kuldegrader. I tabellen med de endelige karakterene kan du sjekke hvilke biler som er best i de enkelte test-disiplinene. Vi har også plukket ut tabellene som viser detaljene fra noen viktige tester.

Les hele testen med test-resultater på motor.no (innlogging for NAF-medlemmer)

FORBRUKET ØKER dramatisk i forhold til de tallene fabrikkene skryter av i sine glansete salgsbrosjyrer. For flere av bilene kan det dreie seg om en dobling av forbruket når vi tester i minus sju grader.

XENONLYS ER BEST. Vår lystester i laboratorium viser at de bilene som har xenon-lykter gir det klart beste nærlyset. Det er viktig først og fremst for å oppdage hindringer langs veien. Men godt lys har også mye å si for kjørekomforten på mørke høst og vinterveier.

TESTEN AVSLØRER store forskjeller på bilenes varmeapparat. Jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme til kupeen produseres. Med andre ord; de bilene som har det laveste forbruket, vil i utgangspunktet ha det dårligste varmeapparatet.

SIKRE KJØREEGENSKAPER er ofte undervurdert i bilvalget og er spesielt viktig på glatt underlag som snø og is. En bil som har god stabilitet, hindrer at du mister grepet i svinger. Gode elektroniske hjelpesystemer hjelper deg når du gjør feil. Og det sier seg nesten selv at bremser som gir kort stoppstrekning og stabil oppbremsing kan være med på å redde deg ut av kritiske situasjoner.

BARE TOHJULSDRIFT. Alle bilene vi tester har tohjulstrekk. Det har først og fremst å gjøre med at vi ikke har mulighet til å kjøre de nødvendige forbruks- og avgasstestene i laboratorium med biler med firehjulstrekk. Kjøper du en av de testete bilene med firehjulstrekk, kan du umiddelbart plassere den på toppen av lista når det gjelder framkommelighet og ofte på stabilitet.

LIKE DEKK. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 piggfrie vinterdekk. Dermed er det bilens evne til å ta seg fram på snø og is, gi god stabilitet i svingene eller korte bremsestrekninger i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

Slik presterte bilene

BMW 318 GT aut.     8,8 poeng      Basispris kr 447 100,-

BMW 318 GT vinner årets vintertest fordi den presterer til karakteren ni eller åtte i alle disipliner. Når det gjelder kjørefølelse på glatt vei og varme i kupeen er den et hakk dårligere enn de aller beste, men dette er ikke noe vi vurderer som kritisk for deg som eier. Uansett har den det beste varmeapparat av dieselbilene og gode elektroniske hjelpesystemer løser svakhetene som bakhjulstrekken gir.

 

 Skoda Octavia 1,4 TSI          8,6 poeng      Basispris kr   267 500,-

Skoda Octavia har akkurat like mange niere og åttere som vinneren, men på litt ”feil” steder i forhold til de prestasjonene vi vektlegger mest. Det svakeste punktet er nok litt tregt varmeapparat i bykjøring. Kjøreegenskapene på snø og is er meget bra og de elektroniske hjelpesystemene fungerer bra. Octavia er en av de bedre bilene når det er snakk om forbruk i kulde, og utslippene er også i orden.

 

 Mazda3 Sedan 2,0 Skyactive-G      8,5 poeng Basispris kr 227 600,-

Dette er en av de nyeste bilene i testen og kjøreegenskapene på snødekte veier gjør den umiddelbart til en av favorittene. Den er stabil, presis og lett å kontrollere. Rett og slett morsom å kjøre. Veigrepet i bakke reduseres noe fordi antispinnsystemet trekker motoreffekten for mye ned. Varmeapparatet er blant de aller beste, men forbruket i kulde er høyt. Når vi tester utslippene i kulde, gir det litt blandete resultater.

 

 Lexus IS 300h          8,3 poeng      Basispris kr 390 000,-

Toyotas hybridbiler har alltid prestert i toppen av vår vintertest. Forventningene til Lexus IS 300h var derfor store. Den viser noe av de samme gode vinteregenskapene, men bakhjulsdriften gir visse utfordringer. Ingeniørene lar antispinnsystemet overstyre effekten til drivhjulene, noe som gjør at framkommeligheten blir svak på glatt underlag. På den positive siden fungerer antisladdsystemet perfekt og varmeapparatet er eksemplarisk.

 

 Citroën C4 Picasso e-HDi 115        8,2 poeng      Basispris kr 295 000,-

Den komfortable avfjæring gir Citroën karakteren ti for kjøring på vei. God retningsstabilitet og styring gir gode kjøreegenskaper på svingete vei. I tillegg tar den seg godt fram. I de fleste andre tester er den på det jevne, mens varmeapparatet er av de dårligste. Ingeniørene har ikke klart å designe dette for å kompensere for motorens effektive forbrenning. Bilen har det laveste NOx-utslippet av dieselbilene.

 

Kia Carens 1,6          8,2 poeng                  Basispris kr 277 400,-

Kia får jevn over karakteren åtte i de forskjellige testene. Men når det gjelder bremsene, enten det er på is, snø eller en blanding av asfalt og is, så er bilen helt i toppen. På minussiden noterer vi at bilen har det høyeste forbruket av alle i kulde. Dette gir tydeligvis en del overskuddsvarme som betyr at varmeapparatet fungerer godt. Dette er en av de få bilene som ga god varme også i bykjøringstesten.

 

Mercedes-Benz CLA 200 aut.         8,2 poeng      Basispris kr 371 500,-

Mercedes, som tradisjonelt sverger til bakhjulstrekk, har virkelig fått sving på kjøreegenskapene til forhjulsdrevne CLA. Den får niere og tiere i alle de krevende kjøretestene på snø og is. Det litt lavere sportsunderstellet på testbilen gir imidlertid litt dårligere komfort for toppkarakter. Bilens svakhet er en motor med for dårlig effektivitet og høye utslipp i kulde. Varmeapparatet kunne også trenge en overhaling.

 

 Toyota Corolla 1,6    8,2 poeng      Basispris kr 260 300,-

Corolla, som egentlig er sedan-utgaven av Auris, er ingen bestselger i Norge. Bilens sterkeste side er et varmeapparat som raskt gir varme både på i by- og landeveiskjøring. Forklaringen er trolig den dårlige effektiviteten til motoren i kulde, noe som gir høyt forbruk og mye overskuddsvarme. Utslippene i kulde er rene, men ingen av testerne har Corolla som favoritt under kjøretestene på snø og is.

 

 Opel Adam 1,4          7,8 poeng      Basispris kr 180 800,-

Lille Opel Adam får gode karakterer for kjøreegenskaper og framkommelighet, men bare middels i de fleste andre disipliner. Dårligst er bilen i bremsetestene, der den korte akselavstanden og trommelbremsene bak bidrar negativt både når det gjelder stabilitet og bremselengde. Varmen i baksetet i bilen er dårlig. Det er tydelig at Opel ikke har regnet med at det skal brukes i særlig grad.

 

Peugeot 308 THP 125        7,7 poeng      Basispris kr 255 500,-

Peugeot 308 deler to meget gode sider med Citroën C4: På langkjøring er fjæringen meget komfortabel og bilen er meget stabil og pålitelig også under vanskelige kjøreforhold på snø og is. På den negative siden noterer vi at motoren har dårlig effektivitet og høye utslipp i kulde. Varmeapparatet er middels, men bilen har ganske bra lys.

 

Renault Captur TCe 120     7,7 poeng      Basispris kr 250 000

Captur tilhører den stadig mer populære gruppen av biler som ser ut som en firehjulstrekker, men bare har drift på forhjulene. Bilen tar seg godt fram og automatgiret bidrar til at Captur er en av de beste til å ta seg opp vår bratte testbakke. På svingete vei slår antisladdsystemet inn for tidlig til å gi en god kjørefølelse. Prestasjonene til varmeapparatet og lyset trekker ned totalkarakteren.

 

Nissan Note 1,5 dCi  7,6 poeng      Basispris kr 183 400,-

Nissan Note er en av de rimeligste bilene i testen. Samtidig har den bilen med både den høyeste og laveste karakteren. Den lille dieselmotoren får karakterer ti for sine lave utslipp i kulde, men bare en sekser for evnen til å gi varme til kupeen. Her er det stor sjanse for å bli kald på føttene. Bilens kjøreegenskaper på dårlige veier er på basisnivå, men lysene og de elektriske varmesystemene er bra.

 

Honda CR-V 1,6 i-DETEC    7,5 poeng      Basispris kr 318 000,-

Vi har testet Hondas populære CR-V i den rimelige versjonen med forhjulstrekk. Den lille dieselmotoren er meget bra, med lavt forbruk og høy affektivitet i kulde. Dette gir seg imidlertid utslag i et dårlig varmeapparat. På veien er styrefølelsen dårlig og framkommeligheten langt dårligere enn det bilens utseende gir løfter om. Vi anbefaler CR-V med firehjulstrekk.

 

Dacia Logan TCe 90 7,5 poeng      Selges ikke i Norge

 

 Suzuki SX4 S-Cross 1,6 VVT CVT   7,3 poeng      Basispris kr 304 900,-

I Norge har importøren valgt å selge bare firhjulstrekk-utgaver av Suzuki SX4. Det gir en betydelig fordel når det gjelder framkommelighet og stabilitet på vinterføre. Og det er tydeligvis en riktig avgjørelse, selv om vår forhjulsdrevne utgave også tar seg godt fram. Bilens største problem er høyt forbruk i kulde, høye utslipp og dårlige lys. På landeveien er styrefølelsen og fjæringskomforten dårlig