Volvo S90 2017 Motor test
KRAFT OG ELEGANSE: Volvo S90 utstråler både kraft og eleganse på samme tid. Foto: Rune Korsvoll
Volvo S90 2017 interiør Motor test
MYE KOMFORT: Førerplassen i S90 passer oss utmerket. Samtidig er det innvendige støynivået svært lavt, noe som gjør dette til en langturbil i superklassen. Foto: Rune Korsvoll
Volvo S90 2017 Motor test
SIKKER: Dette er en av verdens sikreste biler, med alt av moderne utstyr som skal hjelpe deg å unngå ulykker. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Volvo S90 2017
LETTLEST: Interiøret er rent og pent, og det mest betjenes fra en stor skjerm på midtkonsolen. Foto: Volvo
«Mysteriet» Volvo S90

Denne elegante og sikre bilen vil ingen ha

Volvo S90 er en av verdens mest elegante og sikre sedaner. Likevel er det nesten ingen nordmenn som kjøper den. Vi har forsøkt å finne ut hvorfor, men har ikke blitt særlig klokere etter noe dager bak rattet i bilen.

Del denne artikkelen

I løpet av de første seks månedene i år, solgte Volvo 1.722 eksemplarer av stasjonsvognen V90. Den er den 11. mest solgte bilmodellen i Norge.

Vi må helt ned på en 72. plass for å finne de 224 nordmenn som kjøpte S90.

Denne bilen er ikke bare sikker og elegant. Komforten er minst like god som i Mercedes E-klasse, eller noen andre konkurrenter i luksusklassen.

Den innvendige plassen er stor nok til en familie. Beinplassen bak er en drøm og bagasjerommet tar 500 liter.

Dessuten er den billigere enn V90. Med en 150 hesters dieselmotor koster S90 492.000 kroner.

Les også: Nye Volvo XC60 330.000 billigere i Sverige

Bilen vi kjørte hadde en 190 hesters turbodiesel under pansere, automatgir og Inscription utstyr. Da står det 589.900 kroner på prislappen.

Så hvorfor vil vi ikke ha den?

Kanskje er det så enkelt at nordmenn elsker store stasjonsvogner?

Eller at Volvo er et bilmerke som har vært kjent for praktiske stasjonsvogner i 50-60 år?

De siste årene har ikke Volvo hatt en skikkelig stasjonsvogn i denne store klassen.

Litt mer om S90:  Bilen er utstyrt med halv-automatisk Pilot Assist, som gjør kø-kjøring avslappende så lenge bilen «ser» veimerkingen. Den fungerer fra 0 til 130 km/t og holder avstanden til bilen foran, styrer bilen rett i veibanen og nødbremser dersom et barn, en syklist eller en elg kommer brått ut i veien uten at du reagerer.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Setene og førerplassen har alltid vært Volvos sterke side. Slik er det også i S90. Vi sitter meget godt her.

Interiøret er svært ryddig og de fleste funksjoner betjenes på den store berøringsskjermen midt på dashbordet.

Det meste fungerer bra, men du må ta blikket vekk fra veien for blant annet å justere temperaturen. Det er ikke bra.

Det innvendig støynivået er svært lavt til tross for at vår testbil gikk på 20-tommers hjul. Om du vil ha et komfortabelt, økonomisk eller mer sportslig kjøreoppsett, kan du velge dette selv med en knapp på midt-konsollen.

Les også: Volvo unnfanget i et krepselag

Sikkerheten er blant verdens beste. Storebror XC90 ble av EuroNCAP kåret til verdens sikreste bil i 2015. V90 skal holde samme standard og har stort sett alt av moderne sikkerhetsutstyr som standard fra rimeligste utgave.

Konklusjon:

Volvo har lenge påstått at de er i samme klasse som BMW, Mercedes og Audi. Inntil nå har vi vært uenig i det. For første gang hadde jeg trolig valgt Volvo S90 foran de tyske luksus-merkene.

DATA

Pris: Testbil S90 D4 fra kr 588.900,- . Motor: Turbo-diesel 190 hk + dobbeltkløtsj automat, tohjulstrekk. 0,44 l/mil , CO2 116 gram/km blandet. Lengde: 4,96 m