NY TEKNOLOGI: Med radarteknologi skal en selvkjørende bil fange opp bevegelser og gjenstander langt fram i trafikkbildet.

Volvo viser fram nytt radarsystem:

Slik ser en selvkjørende Volvo

Med et nytt radarsystem skal en Volvo både kunne identifisere menneskelige bevegelser og oppdage gjenstander 250 meter unna.

Publisert Sist oppdatert

Teknologien som utvikles i samarbeid mellom Volvo Cars og Luminar er et nytt steg i arbeidet med å lage selvkjørende biler.

LiDAR-teknologien, som det kalles, bruker pulserende lasersignaler til å identifisere objekter

Både menneskelige bevegelser og gjenstander.

I følge Volvo er teknologien nå på et nytt og enda høyere detaljnivå.

Les også: Storebror ser deg i Kina med bilprodusentenes hjelp

– Ved å eliminere menneskelige feil bak rattet vil selvkjørende teknologi gjøre bilkjøring tryggere enn noensinne. Dette løftet om økt sikkerhet er bakgrunnen for at Volvo ønsker å lede an i utviklingen av selvkjørende biler, sier Henrik Green, visepresident i avdelingen for forskning og utvikling hos Volvo.

I høst presenterte Volvo konseptet 360c, en visjon om en fremtid der reisene våre er autonome, elektriske, tilkoblede og trygge.

Konseptet presenterte også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter.

Les også: Torsdag gjorde Stortinget årets viktigste elbilvedtak

Luft under vingene

Hensikten var først og fremst at konseptet skulle stimulere til en bred samtale om den selvkjørende bilteknologien.

Eller som Mårten Levenstam, visepresident i Volvo med ansvar for produktstrategi og eierskap, uttrykte det:

– Da brødrene Wright for første gang fikk luft under vingene i 1903, hadde de ingen anelse om hvordan moderne flyreiser ville se ut. Vi vet ikke hvordan fremtiden for autonom kjøring ser ut, men vi vet at teknologien vil ha en enorm påvirkning på hvordan vi reiser, hvordan vi utformer byene våre og hvordan vi bruker infrastruktur.

Les også: Dette er bilprodusentenes elbilplaner