INGENTING GALT: I annonsen beskrives Porschen i rosende ordelag. Foto: Faksimile fra Finn.no

Porschen ble ingen drømmebil:

Bruktbilfirmaet la ned driften da de ble saksøkt

Den spreke Porschen ble alt annet enn drømmebilen for Anders Engen. Få dager før han skulle møte bruktbilfirmaet i retten, la de ned driften. – Nedleggelsen har ingen sammenheng med denne saken, hevder styrelederen for bruktbilbutikken.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilselger og bilkjøper kranglet og skulle til retten. Plutselig la bilselgeren ned.

– Jeg tenkte at er det én gang i livet jeg skal ha en slik bil er det nå, før jeg får barn, sier Oslo-mannen Anders Engen, og viser annonsen fra da han i fjor kjøpte den 12 år gamle entusiastbilen Porsche Cayman for over 400.000 kroner

Sportsbilen med den omfattende utstyrslisten skulle ifølge annonsen være «usedvanlig velholdt og flott», og blitt tatt vare på «etter alle beste evne» av kun entusiaster.

– Men de første seks månedene, frem til sommeren i år, var bilen på verksted 70 døgn, forteller Anders.

Les også: Så ofte er det feil på bruktbilene

Bakakselen falt av

Han forteller at problemene startet med en gang etter overtakelsen. Blant annet løsnet bakakselen og falt av i 80 km/t, hevder han.

En dag får han også tak i taksten fra da forrige eier leverte inn bilen. Taksten viser at det er feil og mangler på bilen for hele 100.000 kroner.

Blant annet må hele bilen lakkeres om på grunn av dårlig lakk.

Flere av de samme feilene fra denne taksten blir påvist gjennom til sammen fire tilstandskontroller som han får utført hos NAF og på merkeverksted.

– Det viser seg at de ikke har reparert det de ville trekke forrige eier for. Det bekreftet også en ansatt på verkstedet til meg. De hadde fått beskjed om bare å pynte litt, ikke fikse bilen.

Les også: Sjekk skrekklisten for bruktbilkjøperne

OMFATTENDE: På det som skal være taksten ved forrige innbytte er det ramset opp en rekke feil og mangler. Mange av feilene skal ikke ha blitt reparert før bilen ble solgt videre.

La ned før rettsmøte

Engen krevde å få heve kjøpet og stevnet bruktbilforretningen Autopool for retten. I høst skulle han møte bruktbilfirmaet på Hønefoss i det første rettsmøtet.

Men bare et par dager før fikk han meldingen om at bruktbilfirmaet begjærer oppbud. De legger ned driften.

Ifølge Ringerike tingrett er det meldt inn 17 krav i boet på totalt seks millioner kroner. Autopool het Lease Bil AS inntil 2018.

Plutselig har Engen ingen å saksøke.

Han er ikke den eneste som har fått problemer etter at Autopool la ned. Motor har tidligere skrevet om Marita Thomassen, som også klaget på bruktbilbutikken.

– Blakk

Før jul har Anders Engen fått reparert alle de omfattende feilene som han mener bruktbilfirmaet skulle reparert.

– Nå er jeg blakk og må selge. Men bilen er heldigvis i topp stand. Jeg har brukt 100.000 kroner på reparasjoner og rapporter.

Det nå nedlagte bruktbilfirmaet avviser sammenheng mellom nedleggelse og rettssak.

– Autopool begjærte oppbud etter betydelige tap. Nedleggelsen hadde ingenting å gjøre med denne saken, skriver styreleder Per Halvor Prestmarken i en epost til Motor.

Les også: Kjøpte og solgte 330 bruktbiler svart

Advokat Espen Ulland skulle føre rettssaken for Autopool mot Anders Engen. Han understreker at den omstridte bilen tross alt er 12 år gammel.

Han mener også at omtalen av bilen er riktig.

– Omtalen i markedsføringen må leses i sammenheng med andre lignende biler. Selger oppfattet denne bilen som et velholdt og flott eksemplar ut fra den erfaring og sammenligning han satt inne med. Det betyr ikke at en bil fra 2006 er uten feil, skriver Ulland i en epost til Motor.

Han mener noen kjøpere har «unormalt store forventninger» til bruktbilene de kjøper.

– Avveining

– Hvorfor ble ikke feilene fra forrige eier reparert? Hvorfor dukker de samme feilene opp i NAF-takster?

– Jeg oppfatter det slik at med unntak av et par synlige slitasjepunkter ble feilene utbedret før salg. Det viste seg imidlertid at ikke alle utbedringer var holdbare. Andre punkter var ikke selger enig i at var kjøpsrettslige mangler, mens noe var ikke selger enig i at var feil.

Ulland forteller at han representerer både bilbutikker og private bruktbilkjøpere i bruktbilsaker.

– Det er ikke uvanlig at selgerne vurderer hva som må utbedres i en takst, og hva som eventuelt kan utestå. Det foretas en avveining.

Les også: Gjett hvem som taper kampen om bruktbilkundene