Tunnel innvendig
OPP OG NED: I fjor høst ble farten i Teigkamptunnelen i Gudbrandsdalen økt fra 80 til 90 km/t. Til høsten blir økningen trolig reversert. Foto: Roar Holten, Statens vegvesen
Opp med Frp – ned med Krf:

Nå blir fartsgrensene trolig satt ned igjen

Et halvt år etter at den forrige samferdselsministeren satte opp fartsgrensene, varsler den nye statsråden nye toner. – Det er vegvesenet som fastsetter fartsgrensene, sier Knut Arild Hareide til Motor.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Fartsgrensene ble økt under Frp-Dale, og blir trolig redusert under KrF-Hareide.

Det vakte oppsikt da den forrige samferdselsministeren Jon Georg Dale (Frp) i fjor høst bestemte å heve fartsgrensene på seks veistrekninger.

Fartsøkningen på disse veistrekningene skjedde stikk i strid med rådene fra både politiet, vegvesenet, lokale myndigheter og Trygg Trafikk. Dale ville ikke høre på rådene fra fagfolkene.

Vil lytte

Men den nye samferdselsministeren Knut Arild Hareide (KrF) slår fast at han vil lytte til vegvesenets fagfolk.

– Det er Statens vegvesen som har myndighet til å fastsette fartsgrenser på riksveinettet. Jeg legger til grunn at de forvalter dette ansvaret ut fra den kompetansen de har, skriver statsråden i en epost til Motor, og legger til:

– Trafikksikkerhet er svært viktig for denne regjeringen, og vi legger nullvisjonen til grunn i arbeidet vårt. Vi er opptatt av å ha riktige fartsgrenser på veiene våre.

Mann med trafikkskiltØKTE: Jon Georg Dale i fjor sommer på E6 i Østfold. Foto: Samferdselsdepartementet.

Seks strekninger

I fjor sommer dro Jon Georg Dale ut til én av veistrekningene for å bli avbildet med et 80-skilt da han offentliggjorde at han vil heve hastigheten på følgende veistrekninger:

  • E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • Rv 80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen blir skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekningen Kløfta – Nybakk blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger blir skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t.
  • E6 i Gudbrandsdalen: Blir skiltet opp fra 80 km/t til 90 km/t i Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen.

Les også: Endelig forsvinner støyen

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Evaluering

Og etter flere måneders dragkamp med fagfolkene sine, skar Jon Georg Dale senere på høsten gjennom – og gjorde som han lovet; å øke fartsgrensene som beskrevet over.

Dette førte til hoderysting også fra Ap-veteran Sverre Myrli på Stortinget, som kalte fartsøkningen for uansvarlig.

Fartsøkningen skal evalueres etter ett og tre år. Den nye samferdselsministeren virker utålmodig etter å gjøre endringer igjen.

– Jeg vil vente på resultatene av evalueringen etter ett år, sier han til Motor.

I oktober er det ett år siden hastighetene ble skrudd opp.