TROR PÅ FORTSATT FRITAK: – Vi forholder oss til at elbil-fordelene ved kjøp opprettholdes ut 2021, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF. Foto: NAF

NAF om koronakrisen og bilkjøp:

– Du kan heve kjøpet om prisen øker mer enn seks prosent

De fleste bilforhandlere bruker en standardkontrakt som gir anledning til å øke prisen med inntil seks prosent uten at det gir rett til å heve kjøpet. – Ved prisøkning over dette, vil man ha rett til å heve kjøpet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hva nå med koronautbrudd og bilkjøp? Motor har spurt eksperter om råd.

– De som har bestilt eller reservert ny bil, bør være oppmerksom på at prisene kan øke, påpeker Camilla Ryste.

– De som står på venteliste og ikke har inngått bindende avtale om kjøp, bør vurdere om de kan tåle denne prisøkningen før de inngår en bindende avtale. De som har inngått avtale om kjøp av bil allerede, må være forberedt på prisøkning på inntil seks prosent. Ved prisøkning over dette, vil man etter standardkontrakten ha rett til å heve kjøpet. For prisøkning inntil seks prosent må man være forberedt på å betale en kompensasjon til forhandleren dersom man ønsker å avbestille bilen.

Hva bør de tenke på hvis den handelen også inkluderer salg av en bruktbil? 

– Bruktbilsalget har ikke stoppet opp slik som nybilsalget. Men det er klart at det kan bli mer vrient å få solgt bil i tiden fremover. Det er vanskelig å forutsi hvordan bruktbilmarkedet vil utvikle seg.  Dersom du ikke vil selge bilen selv har du to alternativer: Innbytte eller tjenester som Nettbil. Innbytte gir deg minst penger for bilen du skal selge, mens Nettbil i de fleste tilfeller vil gi deg mer. Fordelen med begge er at du ikke har noen forpliktelser overfor kjøperen.

Les også: Luksusfelle-Hallgeir tror du kan gjøre bilkupp nå! Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Kommer korona-krisen til å påvirke prisene på nye biler utover i 2020?

– Sannsynligheten er stor for at prisene vil øke. Hovedgrunnen er at den norske krona er sterkt svekket i forhold til euro og dollar. 

Er det grunn til på tro at bruktbilprisene faller i månedene som kommer? 

– Det er mer usikkert hvordan bruktbilprisene vil utvikle seg fordi det er andre faktorer som spiller inn. Folk vil fremdeles ha behov for å bytte bil, og for mange føler det er usikre tider. Det kan føre til at flere av de som har vurdert å kjøpe seg ny bil kanskje går for en nyere bruktbil i stedet.

Er det noen kategorier biler som peker seg som særlig attraktive som følge av denne krisen – utgående elbilmodeller, innleverte leasingbiler, eller andre?

– Per i dag er har vi ingen opplysninger om dette. 

– Man må alltid vurdere bilkjøpet opp mot eget behov. Hva trenger du egentlig, og hva har du faktisk råd til? Ditt eget behov og bruksmønster avgjør hva som er lurt for deg. Derfor er det vanskelig å si konsekvent at det er noen bilmodeller som bør unngås.

Er leasing blitt mer eller mindre aktuelt? 

– Usikkerheten i markedet kan gjøre det mer attraktivt med alternativer til å kjøpe bil. Det kan gjelde både leasing og bilabonnement. Det blir spennende å se om det er flere som vil bruke bilabonnement, som er den mest fleksible løsningen med kort bindingstid. I følge VG merkes det en økning for bilabonnement. Det er først og fremst to årsaker til dette: Bilabonnement virker sikrere enn bildeling og billeie med hensyn til smittefare. Og - det er flere som er bosatt i utlandet som har kommet til Norge, og som trenger en bil i en periode. Så blir det spennende å se om bilabonnement vil etablere seg som et alternativ etter at koronakrisen er over.

Bør man utsette bilskiftet litt, dersom man kan ha bilen man eier nå litt til? 

– Dette er det ikke noe fasitsvar på. Her må man vurdere sin egen privatøkonomi. For de som opplever stor usikkerhet i forhold til permitteringer og hvordan privatøkonomien vil være fremover, er det lurt å tenke seg om før man bytter bil. Andre vil kunne bære et bilkjøp helt fint.

Tror du korona-krisen vil gjøre det mer sannsynlig at regjeringen innfører avgifter på elbiler?

– Vi forholder oss til at elbil-fordelene ved kjøp opprettholdes ut 2021.

Hvilke andre steder enn Finn bør man markedsføre bruktbilen man skal selge? 

– Finn.no er den store markedsplassen for bruktbilsalg mellom privatfolk. Så det skal holde å markedsføre bruktbilen der. En annen markedsplass som har vokst mye det siste året, er Nettbil. Der selges bilen for deg til over 1000 bilforhandlere fordelt over hele landet. Du får nok en lavere pris der, men samtidig slipper du alle forpliktelser i etterkant av salget. 

Hvordan tror du denne krisen vil påvirke målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp innen 2025?

– Dette er det ingen som kan svare tydelig på nå. Det vi vet, er at bilprodusenter presses fra to sider: De mangler deler, og de mangler etterspørsel. Ingen vet hvor lenge det vil vare. For en bransje som er basert på «just in time»-prinsippet er dette svært krevende tider, selskapene blør penger. For den norske forbrukeren kommer tilleggsmomentet at den norske krona er så svak at import blir dyrere i Norge. Det gjelder ikke minst nye biler. Hvordan dette slår ut for elbiler vet vi ikke ennå. Problemene gjelder jo alle typer biler, krisa skiller sånn sett ikke mellom dieselbiler og elbiler.

– Situasjonen kan likevel slå hardere ut for elbilene, særlig på sikt, fordi en usikker tid betyr at produsentene gjerne setter dyre utviklingsprosjekter på is. Det kan bety at planene om flere elektriske modeller kan bli satt på vent. Et stort usikkerhetsmoment er den politiske siden: Det store modellutvalget av elbiler skyldes i stor grad at produsentene tilpasser seg strengere klimakrav fra EU. Hvis EU nå bestemmer seg for å slippe opp på disse klimakravene vil det bety en kraftig bremsing av den europeiske elbilutviklingen, og dermed påvirke modellutvalget og antall biler i Norge.

PS: NAF, utgiver av Motor, har et samarbeid med Nettbil.no ved at NAF utfører tester på mange av bilene som legges ut for salg.