KLAR FOR ARBEID: VW-ansatte på fabrikken i Zwickau – som disse arbeiderne ved produksjonslinjen for ID.3 – vender tilbake på jobb mandag. Foto: Peter Raaum

Lys i enden av korona-tunnelen:

Europas bilfabrikker åpner igjen

Tyske bilforhandlere skal få åpne dørene igjen og fabrikkene i flere land forbereder seg nå på gjenåpning, om enn med drastiske smitteverntiltak.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilprodusenter og -forhandlere i Europa starter aktiviteten igjen.

Samtidig som stigningen på smittekurvene avtar, begynner Europas bilindustri forsiktig å få i gang produksjonen igjen.

Fabrikkstansen har forårsaket en manko på over 1,5 millioner biler i tapt produksjon i Europa, mens etterspørselen falt med over 50 prosent.

Inkludert underleverandører, forhandlere, verksteder, finansieringstjenester og lignende sysselsetter bransjen mange millioner mennesker bare på det gamle kontinentet, og en økonomisk kollaps i næringen vil ha dramatiske konsekvenser for svært mange europeiske land.

Les også: Så kraftig faller det globale bilsalget

Oppløftende

Nå forteller Automotive News Europe om flere oppløftende nyheter for bransjen.

I Tyskland, det største europeiske markedet, har bilforhandlerne måttet holde stengt de siste ukene, men de vil kunne åpne sine dører igjen fra neste uke – selv om den endelige avgjørelsen avhenger av myndighetene i hver delstat.

Bransjeforbundet har mottatt beslutningen med stor glede og sier dette vil gjøre det mulig å hente inn noe av tapene fra første kvartal, da bilene som var blitt produsert fortsatt ble levert og hopet seg opp på lagrene, endelig kan selges.

Og det kan bli nødvendig å rydde litt plass, for nå skal produksjonen av nye biler så smått også starte opp igjen. Produsentene bedyrer at alle forholdsregler blir tatt med hensyn til avstand mellom de ansatte og alle andre anbefalte smitteverntiltak, akkurat som i bilforretningene.

Noen er alt i gang:

Hyundai i Tsjekkia og Kia i Slovakia har startet produksjonen igjen. For flere andre ser det ut til at det er fra 20. april at gjenåpningene av produksjonslinjer vil skje, selv om ikke alle datoer er bekreftet ennå.

Ekstremt viktig

Volkswagen sier at de fra 20. april vil få i gang igjen produksjonen av sin strategisk ekstremt viktige elbil ID.3 i Zwickau.

Samtidig gjenoppstarter produksjonen i fabrikken i Bratislava i Slovakia. Der produseres blant annet de elektriske trillingene VW e-up!, Seat Mii Electric og Skoda Citigo-e iV produseres – biler som kan komme til å få økt popularitet nå som elbiler favoriseres og økonomiske vanskeligheter kan gjøre at en del kanskje vil vende seg mot disse rimeligere alternativene.

I Bratislava vil samtidig produksjonen av SUV-er fra VW, Audi og Porsche også komme i gang igjen.

Åpner fra nord til syd

Volvo har også annonsert at produksjonen restartes før slutten av april, både i Torslanda og Skövde i Sverige, og i Gent i Belgia.

Nissan og Jaguar Land Rover har annonsert oppstart før slutten av måneden i England.

Renault har startet opp igjen i Portugal, men vil forbli stengt i Frankrike på ubestemt tid, mens Toyota på sin side vil gjenoppta produksjonen av Yaris i sin franske fabrikk.

Men observatører er forsiktige med å tolke gjenåpningen som et tegn på at slutten av koronakrisen nærmer seg.

Det vurderes i større grad som indikasjon på at de økonomiske aktørene gjør alt for å tilpasse seg krisesituasjonen og få hjulene i gang igjen tross krisen – med alle de ekstra tiltakene det krever.