Biler ovenfra
UTEN KUNDER: Bilsalget falt kraftig i mars. Og verre skal det bli, tror ekspertene. Foto: Filip Filkovic Philatz, Unsplash
Slik rammer korona-pandemien bilbransjen:

Så kraftig dundrer verdens bilsalg nedover

Det globale nybilsalget stuper som følge av korona-pandemien. LMC Automotive publiserte torsdag tall for mars måned som viste 38 prosent nedgang fra 2019. Samtidig forbereder Volkswagen markedet om at salgsmålet for 2020 ikke kan bli nådd.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Både bilproduksjonen og nybilsalget rammes kraftig av korona-utbruddet.

Salget i mars var det laveste siden 2009, men analytikerne i LMC varsler at apriltallene trolig vil bli vesentlig verre.

Karantenepåbud i ulike former med stengte butikker som konsekvens, har hatt betydning for salget de siste ukene i mars, men får full effekt for hele april i store deler av verden.

Europeisk kollaps

I mars 2019 var det globale månedssalget på 17,1 millioner biler, men i årets tredje måned stoppet det nå på 11,2 millioner.

I Europa stupte salget med 50 prosent, mens det falt 27 prosent i Sør-Amerika.

Samtidig er det en viss bedring i det kinesiske markedet. Der falt bilsalget med hele 80 prosent i februar, mens mer enn halvparten av fallet ble utliknet i mars.

LMC konstaterer at butikkene i Kina riktignok har åpnet igjen de fleste steder, men sier det gjenstår å se om bilsalget friskner til så hurtig at markedet er oppe på fjorårsnivå allerede i april.

Was ist los?

Volkswagen AG, Europas største bilprodusent, varslet samtidig at produksjons- og salgsmålene selskapet presenterte for 2020 i sin siste årsrapport, ikke vil kunne bli nådd.

– Det er i øyeblikket ikke mulig å gi et presist anslag for året samlet, heter det i en uttalelse fra selskapet torsdag.

Én ting er at produksjonen har stanset, en annen at svært mange av butikkene er stengt. Men bildet kompliseres ytterligere av turbulens i både råvare- og finansmarkedet, opplyser VAG.