GÅR ELLER STÅR? VW-sjef Herbert Diess blir tiltalt av tysk påtalemyndighet for selskapets involvering i den store dieselskandalen. Foto: VAG

Volkswagens toppledere tiltalt for juks:

VW-sjefen kan måtte gå av etter diesel-tiltale

Toppledelsen i Volkswagen tiltales for markedsmanipulasjon i forbindelse med utslippsjukset som ble avdekket i 2015. Toppsjefen Herbert Diess har tidligere sagt at han vil gå av hvis han blir tiltalt. Samtidig har Daimler vedtatt milliardbot.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I 2016 medga VW-ingeniøren James Liang at han hadde vært med på å utvikle programvaren som fikk selskapets dieselmotorer til å framstå som mer miljøvennlige enn de i realiteten var.

Den tyske bilprodusenten har innrømmet at det ble installert programvare som gjorde at utslippene fra deres dieselbiler framsto som lavere enn i virkeligheten.

Tysk påtalemyndighet har nå besluttet å ta ut tiltale mot Volkswagens tidligere toppsjef Martin Winterkorn, nåværende toppsjef Herbert Diess og styreformann Hans Dieter Pötschwith.

Påtalemyndigheten mener bilprodusentens toppledelse var kjent med, og i det lengste forsøkte å dekke over utslippsjukset som begynte tilbake i 2006.

Les også: Jukset kostet VW 55 milliarder i 2018

Vil gå av

Winterkorn måtte rydde kontoret og forlate VW kort tid etter at skandalen ble kjent. Flere andre i ledelsen har også måttet gå. Diess uttalte til nyhetsbyrået AFP tidligere denne måneden at han ville gå av dersom han blir tiltalt.

I 2016 medga VW-ingeniøren James Liang at han hadde vært med på å utvikle programvaren som fikk selskapets dieselmotorer til å framstå som mer miljøvennlige enn de i realiteten var.

Året etter innrømmet Oliver Schmidt, som hadde en sentral lederstilling i Volkswagens virksomhet i USA, at han hadde kjent til jukset med utslippsdata.

Siden «dieselgate» har Volkswagen tilbakekalt millioner av biler og gått med på å betale milliarder i bøter og kompensasjon til bilkjøpere.

Les også: Hevder VW-sjef Diess visste om dieselgate

EKS-SJEF: Martin Winterkorn, Volkswagen AGs tidligere sjef.

Daimler vedtar

Samtidig er det klart at bilgiganten Daimler ikke vil bestride en bot på 870 millioner euro etter dieselutslippsskandalen. Tysk påtalemyndighet mener at ledelsen sviktet sitt ansvar.

Botens størrelse tilsvarer 8,6 milliarder kroner etter dagens kurs og knyttes til at selskapet godkjente dieselbiler som var omfattet av utslippsskandalen i tysk bilindustri.

Daimler produserer blant annet Mercedes-Benz, som er blant bilene som fikk installert programvare som sørget for at bilene fremsto som mer miljøvennlige enn de var.

Skandalen dreide seg først om dieselbilene til Volkswagen, men senere viste det seg at flere andre selskaper også hadde jukset med utslippsmålingene.

Les også: Fikk bot på fem milliarder

Uaktsomme brudd

Påtalemyndigheten i Stuttgart, der Daimler har sitt hovedkontor, opplyste tirsdag at boten er en straff for uaktsomme brudd på ledelsens styringsansvar i forbindelse med skandalen. Den mener at Daimlers ledelse sviktet sitt ansvar når det gjaldt å kontrollere en avdeling som sørger for at kjøretøy blir godkjent.

Daimler sier i en uttalelse at selskapet ikke vil bestride boten og forfølge saken i rettsvesenet ettersom det er i selskapets interesse å godta den. Den tyske bilprodusenten sier videre at boten ikke vil ha noen ytterligere negativ effekt på inntektene i perioden juli til september.

Daimler er en av flere bilprodusenter som er anklaget for å ha manipulert programvare i dieselbiler.

Daimler måtte i 2016 tilbakekalle hundretusener av biler av merket Mercedes-Benz fra hele Europa for å installere ny programvare etter at utslippsjukset ble kjent.

(©NTB)