Mann med mikrofon foran lysbilder
NYE TAP: VAG-konsernets finansdirektør Frank Witter konstaterer at dieselgate fortsatt koster VW dyrt. Samlet vil konsernet trolig måtte ut med 270 milliarder kroner etter jukset. Og det kan bli mer. Foto: Volkswagen AG
Volkswagens finansdirektør om diesel-skandalen:

Jukset kostet 55 milliarder for VW i 2018

Volkswagen-konsernet bruker fortsatt astronomiske summer på å rydde opp etter dieselskandalen som startet høsten 2015.

Del denne artikkelen

Den tyske finansavisen Börsen-Zeitung refererer til VW-konsernets finansdirektør Frank Witter, og skriver at oppryddingsarbeidet vil koste konsernet 5,5 milliarder euro bare i 2018.

Altså tilsvarende nærmere 55 milliarder norske kroner.

For 2019 anslår Witter utgiftene til å bli på rundt 20 milliarder, og i 2020 cirka 10 milliarder. Svimlende summer i det allerede voldsomme sluket av bøter og erstatningssaker i etterkant av skandalen.

Beregninger tilsier at VW-konsernet har brukt totalt rundt 270 milliarder kroner på å dempe skadeomfanget og bygge opp troverdigheten etter at det høsten 2015 ble avslørt at det var installert ulovlig programvare i flere av dieselbilene for å manipulere utslippstestene.

Les også: NAF mener kundene burde fått mer info og bedre hjelp

Forskjell fra USA

Amerikanske VW-eiere har fått erstatning, mens europeiske kunder bare har fått tilbud om gratis oppgradering av sine biler.

Rettsgrunnlaget i USA og Europa forklarer denne forskjellen.

Men nye regler for gruppesøksmål i Tyskland, innført fra 1. november, gjør at blant annet bilforbrukerorganisasjonen ADAC ser på muligheten for å forfølge saken ytterligere.

Les også: Oljefondet i gigantsøksmål mot VW

Følges nøye

Utviklingen følges naturligvis nøye av NAF her hjemme. NAF vært sterkt kritiske til oppfølgingen fra Volkswagen-konsernet i etterkant av jukset.

Rundt 11 millioner biler ble rammet, 165.000 av dem i Norge.

NAF har mottatt rundt 1000 henvendelser fra medlemmer i etterkant av skandalen. Det er et rekordhøyt antall i en konkret sak.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»