To hvite biler ved siden av hverandre
ELEGANSE OG VERDIGHET: Med oppdaterte, ladbare versjoner av Q7 og Q5 (t.h.) begynner Audi for alvor opptrappingen av sin elektriske produksjon. De skal ha 30 elektriske biler innen 2025. Foto: Peter Raaum
Audi trykker inn elbil-gassen:

Overrasker med ny ladbar Q7

Q7 i ladbar versjon var en av Audis viktigste modeller inntil e-tron kom seilende inn i porteføljen i vinter. Nå kommer Q7 som plug-in i oppdatert utgave.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Audi lanserer fire nye plug-in-modeller, A7, A8, Q5 og Q7 – de to siste med potensiale for å treffe godt i det norske markedet.

De fire ladehybridene markerer at Audi nå øker marsjfarten på sin ferd inn i det elektriske markedet. 

To av dem, A7 og A8, har – som sedaner flest – ganske beskjeden appell blant norske kjøpere. De to SUV’ene treffer bedre, selv om e-tron gjør det interne konkurransebildet helt annerledes enn før.

Ute i det europeiske markedet skal ladehybridene enda noen år spille en viktig rolle. Her er ladeinfrastrukturen dårligere og elbilprisene høyere enn i Norge.

Fire biler ved siden av hverandreUTVIDER: Audis fire nye ladehybrider, A7, Q5, Q7 og A8 (t.h.).

Q7-modellen kommer bardus på både markedet og den norske importøren.

Bilen har ennå ikke fått offisielle WLTP-tall – og slett ingen norsk pris.

Men den har noen finesser som gjør det verdt å vente på slike detaljer hvis du har Q på kjøpsradaren.

Mens Q7 presenteres med det nye designet i førermiljøet (som også er i nye Q3), kommer denne Q5-modellen med det gamle navigasjonshjulet og trykkplaten. Det er ikke til å legge skjul på: Det begynner å føles fryktelig gammeldags.

Dessuten har Q7 selvfølgelig mer av alt:

Mer kraft. Mer plass. Mer eleganse. Og helt sikkert høyere pris.

Les også: Audi presser e-tron 50-prisen under 500.000

Interiør i bilQ5: Kjente omgivelser.

Interiør i bilQ7: Med nytt førermiljø.

Forsiktig estimat

Samtidig har disse modellene noen likhetstrekk, knyttet til den elektriske motoren som strengt tatt er høydepunktet ved hele lanseringen.

Begge er oppgitt med mellom 40 og 50 km rekkevidde, en perfekt match for det tyske avgiftssystemet i bilens hjemmemarked. Men premiumkonkurrenter som BMW og Mercedes har varslet ladehybrider med tildels betydelig lengre elektrisk rekkevidde.

Forøvrig antydet vår testkjøring av bilene i en 70 km lang sløyfe i Bayern i forrige uke at Audis eget rekkevidde-estimat er veldig forsiktig.

Q5/Q7 beretter om anslått rekkevidde for den elektriske motoren og varene i drivstofftanken i en felles visning på speedometer. Vår 70 kilometers tur hadde spist alt av den oppgitte elektriske rekkeviddekapasiteten på 51 km, mens rekkevidden for bensinmotoren var redusert fra 610 til 603 km.

Men én ting er at speedometeret gir sjåføren en høyst synlig påminnelse om at elmotor og bensin virker sammen. Elmotoren løfter maks dreiemoment på TFSI e-motoren med 200 Nm – opp til 500 Nm på Q5/A7 og 700 Nm på Q7/A8. Samtidig har rekuperasjonen en effekt på opptil 80kW under oppbremsing, og bilen velger selv kraft på gjenvinningen.

Les også: Varsler 30 elektriske Audi-modeller innen 2025

Bakparti på bil

Speedometer i bilREKKEVIDDE: Nye Q7 kommer med WLTP-rekkevidde på 40-tallet.

Kjør meg tom

Når det kommer til batteribruken skal bilens teknologi hjelpe deg med tre ting:

Du skal kjøre med maks effektivitet, du skal bruke elektrisk kraft på bykjøringen, og du skal komme til målet tom for strøm.

For å få til dette henter bilene informasjon om kjøreruten du har planlagt i navigasjonssystemet, oppdaterer med sanntidsinformasjon om trafikkbildet og kunnskap om ditt tradisjonelle kjøremønster.

Med utgangspunkt i denne informasjonen varsles sjåføren gjennom skjermer og såkalt haptisk impuls via gasspedalen om å ta foten av gassen. Slik skal du hjelpes til maks effekt av den elektriske motoren.

Les også: Satser tungt på utskjelt lade-teknologi

Hvit bil på veiQ7

Blå bil med by bakQ5

Venter på Q7-tall

Noen enkelte fakta til slutt:

Audi Q5 55 TFSI e kommer med 367 hk samlet effekt, quattro og sjutrinns automat, CO2-utslipp på 0,21 g/km og den gjør 0-100 km på 5,3 sekunder. Det betyr at den er over sekundet kvikkere på sprinten enn bensinmodellen uten elmotor.

Den kommer også med 220.000 kroner lavere engangsavgift enn den rene bensinmodellen. Det er riktignok ikke en differanse som kommer kjøperne tilgode i sin helhet.

Men der dagens bensinmodeller starter på 779.000 eller 811.000 (Sport design), har ladehybriden en innstegspris på 677.000 kroner.

Den nye Q7-modellen er noe vanskeligere å plassere, ettersom prisen fortsatt er i det blå.

Men vi vet noe:

Q7 60 TFSI e kommer med en 3.0 liters V6-motor med samlet effekt på 456 hk (335 kW). Også her er quattro standard, mens Q7 og A8 kommer med åttetrinns automatkasse.

Vi oppdaterer denne saken med forbrukstall og priser straks de er tilgjengelige.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.