KNUST GLASS: Bare selve glasset ble ødelagt på lykten til bobilen til Svein Hatlem. Men det viste seg å ikke være bare, bare… Foto: Svein Hatlem

Skifte glass: 12 000 kroner + arbeid

Svinedyrt for knust lykt på bobilen

– Hvorfor må hele hovedlykten skiftes når bare glasset er knust, spør Svein Hatlem i Bergen. Han fikk beskjed om at hele den store enheten må byttes ut da han bare knuste glasset.

Publisert Sist oppdatert

Motor har flere ganger satt søkelys på høye delepriser. Bileiere blir både forbannet og opprørt når deler koster mye penger.

Som frontrutene på den populære hybriden Mitsubishi Outlander som det koster 30 000 kroner å skifte.

Eller setetrekket på samme biltype, som fikk bergenseren Brian Lein til å bli irritert.

– Isofix-låsen på barnesetet vårt kom borti skinnet, med et lite hull på en halv centimeter som resultat, fortalte Brian – som fikk beskjed av Mitsubishi-verkstedet om at det kostet 20 800 kroner å reparere.

Les også: Audi åpner dørene til det aller helligste

– Ikke miljøvennlig

Nå reagerer en annen bergenser. Svein Hatlem var for en tid tilbake uheldig med sin Dethleff bobil.

– Jeg knuste glasset på den ene hovedlykten. Det er en stor lykt med blant annet automatisk justering av høyde. Likevel ble jeg overrasket da jeg tok kontakt med forhandler og fikk beskjed om at de ikke kunne skifte bare glasset. Jeg måtte kjøpe ny komplett lykt til 12 000 kroner – pluss arbeid, forteller Hatlem.

STOR: Hele enheten er stor, og selv om alt bak selve glasset er uskadet, måtte hele den digre enheten byttes. Foto: Svein Hatlem

Han har problemer med å forstå at man ikke kan skifte bare glasset på en lykt, men at man må kaste hele den svære lykten og kjøpe en ny komplett – selv om alt annet virker.

– Hvorfor kan ikke produsentene blir mer miljøvennlige? Dette handler både om miljø og kostnader, sier Hatlem.

Les også: Så stor prisforskjell er det på felger

– Integrert enhet

Lykten er et originalt Dethleff-produkt. Den tyske produsenten bekrefter overfor Motor at ikke bare knust glass kan skiftes.

– Lykteglass er en komplett integrert enhet og man kan derfor ikke bare skifte lykteglasset, sier danske Per Iversen i Erwin Hymer Group, som importerer Dethleff bobiler til Skandinavia.

Svein Hatlem fant heldigvis til slutt en billigere løsning.

– Min forhandler hadde en brukt lykt liggende. Den fikk jeg til 4000 kroner – en tredel av prisen.

Les også: Motors store dokumentar om bruktbilhandel